308 läst · 3 svar
308 läst
3 svar
Solcell - Solis växelriktare
Hej, för att installera 7kw solcell får jag ett lågpriserbjudande från 1komma5 som inkluderar Solis hybridväxelriktare och Dyness batteri 10,7 kW. Även om garantin och allt ingår, funderar jag bara på om det är väldigt riskabelt att satsa på ett icke EU-märke växelriktare ? annat erbjudande kräver att jag betalar 20k mer från Svea Solar där de har egna växelriktare och 7,8 kw batteri. Några tips på vad jag ska välja? tack!
Mvh,
Zee
Mvh,
Zee
Jag kör Solis växelriktare (ej hybrid) och är nöjd (inne på år 3). Ser att solis ska komma med någon AI men är allmänt skeptisk till alla sådan försök för alla traditionella växelriktare tillverkare. Men finns en bra grupp på Facebook med Solis som du kan läsa på. Den är iaf integrerad mot Tibber sedan länge som var ett av mina krav.
Jag skulle aldrig välja Svea solar för något. Deras växelriktare är väll något de köpt in o satt sitt namn på (så troligen kinesiskt sen med).
Kör Tibber Homevolt som Svea solar också säljer men just Svea har misslyckats med både styrning o stödtjänster där :/
Vill du ha Europisk får de specificera det till bolagen. Även 1komm5 borde kunna hitta någon sådan, men för mig skulle det kosta för mycket när jag installera (får se sen när dax o byta om 8-10år).
Jag skulle aldrig välja Svea solar för något. Deras växelriktare är väll något de köpt in o satt sitt namn på (så troligen kinesiskt sen med).
Kör Tibber Homevolt som Svea solar också säljer men just Svea har misslyckats med både styrning o stödtjänster där :/
Vill du ha Europisk får de specificera det till bolagen. Även 1komm5 borde kunna hitta någon sådan, men för mig skulle det kosta för mycket när jag installera (får se sen när dax o byta om 8-10år).
Solis är världens största tillverkare av VR, jag skulle alla dagar i veckan ta det före Sveas egenbrandade.
Du kan ju kolla med 1komma5 om de kan offerera SMA till exempel?
Växelriktare är idag ganska billiga, att det skulle diffa 20 pga växelriktaren känns orimligt. Den ska inte ens kosta 20...
Inpriset på en 100 kW från Kina är idag ca 40 000, en 10kW ska väl inte kosta mer än ca 10 000?
Växelriktare är idag ganska billiga, att det skulle diffa 20 pga växelriktaren känns orimligt. Den ska inte ens kosta 20...
Inpriset på en 100 kW från Kina är idag ca 40 000, en 10kW ska väl inte kosta mer än ca 10 000?
Det värkar stämma med priserna.P PurreP skrev:Solis är världens största tillverkare av VR, jag skulle alla dagar i veckan ta det före Sveas egenbrandade.
10kw vanlig växelriktare 10 000kr inkl moms. https://www.solproffset.se/products/solis-s5-gr3p-10kw
10kw hybrid växelriktare 20 0000kr inkl moms https://www.solproffset.se/products/solis-rhi-3p10k-hves-5g-hybrid-vaxelriktare
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Batteri för lagring av solcells-energi
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Lönsamheten av solceller i villa jfrt med brf-förening?
El -
Takbyte masonit eller råspont - fungerar båda med solceller?
Tak & Vind -
Solcells batteri - Saj
Solceller, Solfångare, Solenergi