Lite nyfiken på vad ni kunniga tror om mitt lilla problem.

Har ett solarium modell större. https://manuall.co.uk/alisun-sunvision-444-xxl-sunbed/Det står att rören förbrukar 6100w.

Det står att solariet ska avsäkras med minst 3x16A tröga säkringar.

Jag har alltid haft solariet avsäkrat med 3x10A säkringar i flera år och säkring har aldrig löst.

Nu löser solariet 10A säkringar efter ca 4 minuter. Automatsäkringen känns lite varm. JFB löser ej.

När jag bytade till en tillgänglig 3x16A automatsäkring fungerar solariet utan att säkringen löser ut.

Jag inbillar mig att 4 av uv-rören är varmare än de andra. Även 3x16A automatsäkringen känns ljummen efter jag kört solariet men den löser ej ut.

Nån som har någon teori..

Dvärgbrytare slits som allting annat. Det är inte osannolikt att de med tiden löser lite tidigare än normalt. Om vi antar att de 6100 W som solariet drar är jämnt fördelade på de tre faserna så blir strömmen ca 8.85 A. Det är inte omöjligt att det är långvarigt hög belastning som orsakat att dvärgen nu löser för denna ström.

Men visst kan det vara ett fel också. En mätning av strömmen är den uppenbara kontrollen att göra här. Rent allmänt "får" dock inte konsumentprodukter börja dra för mycket ström, det ska inte hända...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dvärgbrytare slits som allting annat. Det är inte osannolikt att de med tiden löser lite tidigare än normalt. Om vi antar att de 6100 W som solariet drar är jämnt fördelade på de tre faserna så blir strömmen ca 8.85 A. Det är inte omöjligt att det är långvarigt hög belastning som orsakat att dvärgen nu löser för denna ström.

Men visst kan det vara ett fel också. En mätning av strömmen är den uppenbara kontrollen att göra här. Rent allmänt "får" dock inte konsumentprodukter börja dra för mycket ström, det ska inte hända...
Jag testade med nya 10A automatsäkringar först och de löser också ut.

Solariet står inte inkopplat permanent och körs bara 15 minuter då och då.

Jag vet inte om detta solarie räknas som konsumentprodukt egentligen då det är för kommersiellt bruk egentligen ..

Känslan är ju att nåt drar för mycket ström och blir varmt. :/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.