Hej,

Kortfattat:
- Utvändiga persienner med inbyggda solceller på lamellerna
- Drar nytta av den sol man helst inte vill ha in i huset (två flugor i en smäll)
- Går att koppla till större system men även att koppla till individuella, små inverters för varje persienn

Tydligen ska de börja säljas i Norge:
https://www.facebook.com/solargaps/videos/solargaps-first-in-norway/2106489802975942/

Fråga:
På den lilla filmen på deras hemsida https://solargaps.com/about-product/
ser man hur de kopplar in en stickpropp och (som jag tolkar det) matar tillbaka på nätet.

Jag är inte elektriker - men hur fungerar det egentligen? Jag tänker att stickpropparna då blir strömförande, det är något jag inte riktigt är med på här.

Även om det fungerar rent teknisk (mata tillbaka) så undrar jag vad nätägarna säger, de ska ju godkänna anläggningar kopplas upp mot nätet?
 
I Tyskland och Österrike så gör man så med balkongkraftverk, den matar inte ut el förrän det finns e nätspänning. Den är därför ofarlig.

Men det är inte en lönsamt med elproduktion i sådan liten skala...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är inte en lönsamt med elproduktion i sådan liten skala.
Aha, det är så det funkar. Tack för svaret.

Lönsamhet - produktion per/m2 är väl linjär beroende på storlek. Huruvida det är lönsamt eller inte beror ju då på kostnad per installation i förhållande till antal m2 (med tillhörande inverter etc). Dyrt att montera endast 1 m2, men i övrigt är det ju en fråga om vad panelen kostar.

Men kundgruppen är troligen de som har problem med solinstrålning. De kan ju lätt tänkas ha en 5-10 m2 fönster mot öst/syd/väst också. Vi har nog runt 12 m2 fönster som har persiennerna nedragna stora delar av varma årstiden och även på vårvinter. För oss är det mer en fråga om hur mycket dyrare dessa är än vanliga utvändiga persienner, om prisskillnaden är för stor för att det ska vara rimligt.
 
Det är svårt att få lönsamhet i massproducerade solpaneler för ca tusen kronor per styck. Det måste bli väldigt svårt att få så små enheter som lameller i en persienn lönsamma, särskilt när de skall kopplas ihop mellan varje lamell också. Och hur stor är inte risken för att det går sönder med rörliga delar osv.

Jag sätter en rejäl peng på att det inte går att tjäna pengar på att göra en sådan här installation. Jag får inte ihop ekonomin för paneler på taket ens innan bidraget på 60 öre/kWh försvinner - och från den 1/1 2026 så försvinner det bidraget.
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
De pratar om 100W/m2, vilket är rätt rimligt under sommaren.
Låt oss räkna högt och säga att den producerar 100kWh/år

I ett år till har du då garanterat 60kr via bidraget.
I övrigt så har du en intäkt som varierar med elpriset.

Så, låt oss även här ta i rejält och säger att du får ihop 200kr/år per kvadratmeter.

En av de där ser väl ut att vara strax under 2 kvadratmeter.

Så, säg att den kostar 5000kr, inklusive allt. (Jag gissar på att de är mycket dyrare, men hittar inga siffror)

Då kommer de betala sig efter 12,5 år, förutsatt att de med alla sina rörliga delar inte behöver någon service.

Dina 12m2 kan med andra ord generera kring 2400kr/år.

Och, själv är jag positivt inställd till solceller, har 26kW installerad effekt.

Mitt förslag skulle vara att installera paneler på taket och bra persienner av valfritt fabrikat för att hålla värmen ute snarare än att göra några inkomster på dem.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Men nu skall ju 60-öringen försvinna, så sälja elen ger dåligt betalt. Konsumera den själv i så fall
 
Balkongkraftverk är inte tillåtna i Sverige har jag hört på radion.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Balkongkraftverk är inte tillåtna i Sverige har jag hört på radion.
Jodå, men de måste vara fast anslutna etc.
Eller, rättare sagt, det är vad ESV säger, men på väldigt vaga grunder. Det är ju ingen större risk med en inverter bara för att den har en annan fysisk anslutning och de är godkända inom EU, så det vore *väldigt* intressant med en juridisk prövning av det.

Det ändrar ju dock inte på ekonomin i så små PV-installationer...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men nu skall ju 60-öringen försvinna, så sälja elen ger dåligt betalt. Konsumera den själv i så fall
Ja, men i sammanhanget så är 60kr/år/m2 inte direkt någonting som påverkar ekonomin oerhört mycket...

Blir ju mer intressant om det visar sig att TS väljer att köpa anläggningen och åker på den nya avgiften på 95' för att koppla in den på elnätet. Då gäller det att den håller länge. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.