Hej,

Kortfattat:
- Utvändiga persienner med inbyggda solceller på lamellerna
- Drar nytta av den sol man helst inte vill ha in i huset (två flugor i en smäll)
- Går att koppla till större system men även att koppla till individuella, små inverters för varje persienn

Tydligen ska de börja säljas i Norge:
https://www.facebook.com/solargaps/videos/solargaps-first-in-norway/2106489802975942/

Fråga:
På den lilla filmen på deras hemsida https://solargaps.com/about-product/
ser man hur de kopplar in en stickpropp och (som jag tolkar det) matar tillbaka på nätet.

Jag är inte elektriker - men hur fungerar det egentligen? Jag tänker att stickpropparna då blir strömförande, det är något jag inte riktigt är med på här.

Även om det fungerar rent teknisk (mata tillbaka) så undrar jag vad nätägarna säger, de ska ju godkänna anläggningar kopplas upp mot nätet?
 
I Tyskland och Österrike så gör man så med balkongkraftverk, den matar inte ut el förrän det finns e nätspänning. Den är därför ofarlig.

Men det är inte en lönsamt med elproduktion i sådan liten skala...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är inte en lönsamt med elproduktion i sådan liten skala.
Aha, det är så det funkar. Tack för svaret.

Lönsamhet - produktion per/m2 är väl linjär beroende på storlek. Huruvida det är lönsamt eller inte beror ju då på kostnad per installation i förhållande till antal m2 (med tillhörande inverter etc). Dyrt att montera endast 1 m2, men i övrigt är det ju en fråga om vad panelen kostar.

Men kundgruppen är troligen de som har problem med solinstrålning. De kan ju lätt tänkas ha en 5-10 m2 fönster mot öst/syd/väst också. Vi har nog runt 12 m2 fönster som har persiennerna nedragna stora delar av varma årstiden och även på vårvinter. För oss är det mer en fråga om hur mycket dyrare dessa är än vanliga utvändiga persienner, om prisskillnaden är för stor för att det ska vara rimligt.