Jag behöver ett nytt anhåll till min tappmaskin. Tyvärr finns det inte reservdelar till anhållet längre så jag får fixa själv.
Behöver därför en aluprofil enligt bifogad bild och skiss (förlåt för skissen @Ola C ...). Någon som vet var jag ska leta?
Godstjocklek är (som förhoppningsvis synes 8 resp 4mm (5 funkar med). Måttet 13,3-13,5 där funkar det med vilket som av dessa (och även längre, då kan jag såga själv).
Mycket tacksam för tips!
Behöver därför en aluprofil enligt bifogad bild och skiss (förlåt för skissen @Ola C ...). Någon som vet var jag ska leta?
Godstjocklek är (som förhoppningsvis synes 8 resp 4mm (5 funkar med). Måttet 13,3-13,5 där funkar det med vilket som av dessa (och även längre, då kan jag såga själv).
Mycket tacksam för tips!
Hör av dig till någon firma som arbetar med extrudering av aluminium eller som säljer råämnen av aluminium.
De borde kunna ge dig förslag på företag i din närhet som kan fixa profilen.
Exempelvis: http://nordiskaluprofil.se/produkter/kundanpassade-profiler/
De borde kunna ge dig förslag på företag i din närhet som kan fixa profilen.
Exempelvis: http://nordiskaluprofil.se/produkter/kundanpassade-profiler/
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
VKR borde funka
I min lilla hjärna borde det gå att ta en rektangulär profil med dimensionerna 50 x 60, 8 mm tjocklek och såga bort del av en långsida för att få till en C-profil och sedan fräsa ner samma långsida så att "läpparna" får tjockleken 4-5 mm utan att profilen ska ändra form. Det är väl en bearbetning som sker med kylning till skillnad om man ville svetsa på läpparna på en ordinär C-profil så förändringar pga temperaturförändringar går ju bort.Daniel_N skrev:
Då är det nog snarare en fråga om vilken kvalitet aluprofilen är gjord i, där verkar det finnas en uppsjö varianter...
Ett coolt alternativ till att såga/fräsa eller svetsa vore att helt enkelt limma på läpparna, vanligt förekommande i flyg- och bilindustrin — Lotus var tidigt ute och limmade hela chassit till Espritens efterträdare. Men det är klart, vi pratar inte Karlssons klister.
//Ronnie
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Risk finns att det är inbyggda spänningar som endera viker ut eller viker ihop profilen om man slitsar ett fyrkantrör.
Protte
Protte
Är där plats på ovan och undersida för en extra detalj? Tänkte isåfall 40*60*8 u-profil och sen skruva på 5mm tjocka L-profiler för att få till överhänget. L profilerna kommer ju dock bygga en del utanför angivna mått.
Redigerat:
Vad gäller inbyggda spänningar verkar det som att det finns kvaliteter som är avhärdade/avtemperarade för att undvika oförutsägbara beteenden när de bearbetas. Förmodligen har de en speciell prislapp också.
//Ronnie
//Ronnie