Jag behöver ett nytt anhåll till min tappmaskin. Tyvärr finns det inte reservdelar till anhållet längre så jag får fixa själv.

Behöver därför en aluprofil enligt bifogad bild och skiss (förlåt för skissen @Ola C ...). Någon som vet var jag ska leta?

Godstjocklek är (som förhoppningsvis synes 8 resp 4mm (5 funkar med). Måttet 13,3-13,5 där funkar det med vilket som av dessa (och även längre, då kan jag såga själv).

Mycket tacksam för tips!
 
Metallklämma håller fast träbit under byggnadsarbete i en välutrustad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en grundplan med måttangivelser på väggar i meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag ger mer för skissen än profilformen, den där tror jag blir stört omöjligt att hitta...så, kan vi redan nu få spåna på alternativa lösningar?;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
haha, bara kör:)
 
Undrar vad som händer om man helt enkelt sågar upp ett spår i ett fyrkantsrör för att få C-formen? Antar att röret ändrar form då?
 
VKR borde funka
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Undrar vad som händer om man helt enkelt sågar upp ett spår i ett fyrkantsrör för att få C-formen? Antar att röret ändrar form då?
I min lilla hjärna borde det gå att ta en rektangulär profil med dimensionerna 50 x 60, 8 mm tjocklek och såga bort del av en långsida för att få till en C-profil och sedan fräsa ner samma långsida så att "läpparna" får tjockleken 4-5 mm utan att profilen ska ändra form. Det är väl en bearbetning som sker med kylning till skillnad om man ville svetsa på läpparna på en ordinär C-profil så förändringar pga temperaturförändringar går ju bort.
Då är det nog snarare en fråga om vilken kvalitet aluprofilen är gjord i, där verkar det finnas en uppsjö varianter...

Ett coolt alternativ till att såga/fräsa eller svetsa vore att helt enkelt limma på läpparna, vanligt förekommande i flyg- och bilindustrin — Lotus var tidigt ute och limmade hela chassit till Espritens efterträdare. Men det är klart, vi pratar inte Karlssons klister. :)

//Ronnie
 
Redigerat:
Hur ser anhållet ut det kanske är enklare att modifiera det så att det passar på en standardprofil typ item eller liknande.
 
BTW, om man ska låta specialtillverka ett anhåll i alu kanske man också ska anodisera det?

//Ronnie
 
Risk finns att det är inbyggda spänningar som endera viker ut eller viker ihop profilen om man slitsar ett fyrkantrör.

Protte
 
Är där plats på ovan och undersida för en extra detalj? Tänkte isåfall 40*60*8 u-profil och sen skruva på 5mm tjocka L-profiler för att få till överhänget. L profilerna kommer ju dock bygga en del utanför angivna mått.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vad gäller inbyggda spänningar verkar det som att det finns kvaliteter som är avhärdade/avtemperarade för att undvika oförutsägbara beteenden när de bearbetas. Förmodligen har de en speciell prislapp också.

//Ronnie
 
Tack för alla svar! Inser att det hade funkat bättre att fråga om jag visade lite mer hur det skulle fungera, vad den skulle anslutas till etc! Återkommer med det imorgon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.