Vår rörmokare är vänlig men får inte alltid allt klart. Nu letar vi efter ett vred till tvätthoavloppet.

Så vitt jag kan se är det ett (typ) Kope.

Avfasningen på axeln är 7x12 mm, det är den suddiga, inringade biten... längden har hag inte mätt.
Närbild av en metallaxel från ett tvätthoavlopp, inringad med en blå cirkel. Avfasning på axeln är synlig men suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad letar vi efter?
 
kashieda kashieda skrev:
Vår rörmokare är vänlig men får inte alltid allt klart. Nu letar vi efter ett vred till tvätthoavloppet.

Så vitt jag kan se är det ett (typ) Kope.

Avfasningen på axeln är 7x12 mm, det är den suddiga, inringade biten... längden har hag inte mätt.
[bild]

Vad letar vi efter?
tja jag undrar oxå vad du letar efter ingen sense i detta
 
MultiMan
Ta bättre bilder eller förklara mer. Jag ser bara något suddigt på slutet av ett rör.
 
MultiMan
Jaha, då går det ju med i princip vadsomhelst, t ex en svetstång, iaf temporärt.
 
T tergo skrev:
är det något sådant du letar efter ?
[länk]
Det är nog vad som sitter där, men själva vredet saknas. Skiftnyckel funkar men det känns som det borde gå att få tag på handtaget.

Ska se om jag lyckas dressera telefonens kamera bättre.
 
Syns det bättre här?
20240624_075132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Betydligt!

Det är en kombination av både splines/räfflad och avfasad på två sidor. Hängslen och livrem.

Edit: Hittills hittar jag bara både handtag och stång tillsammans, och rätt dyrt. Det tyder kanske på att handtaget är hårt påpressat eller gjutet och inte ska gå att ta loss eller byta.

Hade jag varit du och mer googlande inte ger något så hade jag tagit annat varfritt handtag med tillräckligt stort hål, i limbart material och epoxilimmat på det. Håller extremt bra om det är rent innan och inte feta plaster som polyeten. 3D-printa om du känner någon, annars kan man t o m tänka sig att göra det i trä.

När jag tänker efter så finns samma typ av anslutning på gamla kranvred från Mora eller FMM. Har ett sådant på en ensam kallvattenkran. Både räfflad men också avfasad för att bättre vridande kraft. Så det finns kanske något passande lokala VVS-killen har i lådorna?

Hittar bara dessa nu:

https://www.navinordic.com/vvs/kran...a/kulventil-med-polypropen-reservhandtag-till
https://www.marinaman.se/reservhandtag-med-stang-till-kulventil-13538.html

Ingen aning om de passar, men bra mycket billigare än hela ventilen.

https://www.pricerunner.se/pl/726-3...040-Avloppsventil-inv.-gg-med-vred-G40-priser
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Då känns det som ett snidat handtag i bok känns som ett sommarprojekt som är värt att undersöka...

Vi trodde att rörmokaren hade bytt avloppsventilen, men det var tydligen original, vilket förklarar varför det inte kom med något vred...

En 4mm plåt med ett fräst spår 7x12 mm bakpå vredet borde funka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.