Hej!

I sommar ska det byggas altan. Virke, färdiga plintar och beslag är beställda och nu har jag börjat experimentera med hur jag ska mäta upp schabraket.

Det kommer bli ett smärre monster på 70kvm (ca 7 meter djup, 10 meter bred) som ska gå ut över en slänt på husets baksida. Första versionen av mätning gjorde jag genom att mäta upp 10 meter på fasaden, satte ut snören i terrängen och mätte in så att alla hörntrianglar var rätvinkliga. Efter det var tanken att använda ett tapetlod för att veta var jag ska gräva för hörnplintarna. Eftersom att diagonalen är så lång kändes det oerhört knepigt att mäta diagonalerna på ett rimligt sätt så jag har hoppat över det momentet med motiveringen att fyra rätvinkliga hörn omöjligt kan bilda något annat än en rektangel.

Det kändes bra för stunden, men nu blir jag mer och mer fundersam på om jag verkligen kan göra såhär. Marken lutar, snörena lutar och är något elastiska, att mäta upp 30 x 40 x 50 cm trianglar på snören som hänger fritt över marken är lite knepigt att få exakt, och så vidare.

Jag behöver Byggahus samlade expertis. Hur ska jag mäta upp altanen för att maximera chansen att få grunden rak givet tomtens förutsättningar? Budget för exotiska hjälpmedel är begränsad kan tilläggas, men jag är öppen för sånt också om det är vad som krävs.

Tips för hur jag sedan mäter upp resterande stolphål mottages också tacksamt!

Här kommer några bilder.

Uppmätning av en tänkt altankonstruktion med snören och pinnar mot en husfasad och nedför en slänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsmark med uppspända snören som markerar grundens layout för en planerad altanbyggnation nära en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antar att du bygger med separata underliggande bärlinor (dvs bärlinor - golvreglar - trall). Då behöver inte bärlinorna
sitta på millimetern ( på decimetern är nog bra men så länge dom sitter i raka rader är man hemma).

Jämför här:



När man väl har fått dit sina bärlinor så är det "plättlätt" att justera in (yttre) golvreglarna på millimetern så att man får allt exakt i vinkel.

Och man gör livet riktigt enkelt för sig om man har överhäng på golvreglarna längst ut för då behöver inte ens yttre bärlinan sitta exakt.

Notera att jag har utgått från att du har bärlinorna parallellt med huset, golvreglarna i vinkel ut från huset och trallen parallellt med huset.

Närmast huset så lägger man innerst bärlinan i liv med golvreglarna så att allt ryms under dörren eller bara golvreglar mot fasaden med platta under varje golvregel. Lite luft mellan fasad och reglar/trall och underkant panel kan vara att rekommendera för att slippa rötproblem.

/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag antar att du bygger med separata underliggande bärlinor (dvs bärlinor - golvreglar - trall). Då behöver inte bärlinorna
sitta på millimetern ( på decimetern är nog bra men så länge dom sitter i raka rader är man hemma).

Jämför här:

[bild]

När man väl har fått dit sina bärlinor så är det "plättlätt" att justera in (yttre) golvreglarna på millimetern så att man får allt exakt i vinkel.

Och man gör livet riktigt enkelt för sig om man har överhäng på golvreglarna längst ut för då behöver inte ens yttre bärlinan sitta exakt.

Notera att jag har utgått från att du har bärlinorna parallellt med huset, golvreglarna i vinkel ut från huset och trallen parallellt med huset.

Närmast huset så lägger man innerst bärlinan i liv med golvreglarna så att allt ryms under dörren eller bara golvreglar mot fasaden med platta under varje golvregel. Lite luft mellan fasad och reglar/trall och underkant panel kan vara att rekommendera för att slippa rötproblem.

/Göran
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag antar att du bygger med separata underliggande bärlinor (dvs bärlinor - golvreglar - trall). Då behöver inte bärlinorna
sitta på millimetern ( på decimetern är nog bra men så länge dom sitter i raka rader är man hemma).

Jämför här:

[bild]

När man väl har fått dit sina bärlinor så är det "plättlätt" att justera in (yttre) golvreglarna på millimetern så att man får allt exakt i vinkel.

Och man gör livet riktigt enkelt för sig om man har överhäng på golvreglarna längst ut för då behöver inte ens yttre bärlinan sitta exakt.

Notera att jag har utgått från att du har bärlinorna parallellt med huset, golvreglarna i vinkel ut från huset och trallen parallellt med huset.

Närmast huset så lägger man innerst bärlinan i liv med golvreglarna så att allt ryms under dörren eller bara golvreglar mot fasaden med platta under varje golvregel. Lite luft mellan fasad och reglar/trall och underkant panel kan vara att rekommendera för att slippa rötproblem.

/Göran

Jag hade faktiskt tänkt mig utan underliggande bärlinor. Men nu när du säger det verkar ju separate underliggande bärlinor mycket smidigare. Får ta på mig tänkarhatten en vända till. Tack!
 
Lite bilder från det altanbygge i sluttning jag konstruerade och byggde (med hjälp) hos min dotter ifjol:



För att få stabilitet så digonalstagades trädäcket så här (krafset på stolparna är bara för att
ha fötterna nånstans under bygget):



Och altan plus pergola som det såg ut efter 400 timmars slit:



Övre altanen är 8x13.7m. 3 meter ovan mark i framkant. Satte en dubbel kjol och indraget plank för att få ner höjden och för att få samma stil som huset.
Nedre altanen är 3.5x9m och avslutas med en (omålad) ljugarbänk med sittsteg i dubbelhöjd med armbågsstöd / ölglashyllor längst ut på sidorna.





När man bygger högt och stort så bör man ha koll på stabiliteten och i alla fall titta på vad knäcklast på bärstolparna är för något. Bor du i norra Svealand/Norrland bör du dimensionera efter snölast

/Göran
 
  • Gilla
Teofil_R och 2 till
  • Laddar…
När jag byggde min altan följde jag rekommendationerna om takpapp på bärlinor och golvreglar.
Jag är supernöjd med det då hela konstruktionen är torr vid ösregn, ja förutom altanbrädorna då..
 
En variant är att hyra en rotationslaser för en dag, slå ner lite käppar där man tror att de gör nytta och sätta av en gemensam höjd. En annan variant är att konstruera en referenspunkt som ligger i rät vinkel med fasaden (och kanske 7 m ut) och på rätt höjd som du sedan utgår från. Lasermätare kan man ha stor nytta av när man ska mäta lite större avstånd, jag tror att de har blivit mycket billigare på senare år.
Som @Sharky58 påpekar kan användningen av bärlinor underlätta så man använder mm precisionen där den behövs. Jag tror dessutom att det kan bespara dig en hel del arbete med att gräva plintar. Tänk bara på att med bärlinor sker det en koncentration av laster, så avståndet mellan bärlinorna får inte vara för stort liksom mellan plintarna som bärlinorna vilar på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.