9 298 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Söker takstolsritningar
Hej!
Någon som har takstolsritningar som passar in på följande mått och skulle vilja dela med sig av dem till mig?
husbredd 8 meter. Spännvidd 9 meter?
taklutning 15-22 grader.
Om ni har sådanna ritningar skulle jag gärna vilja ta del av dem om jag får.
Någon som har takstolsritningar som passar in på följande mått och skulle vilja dela med sig av dem till mig?
husbredd 8 meter. Spännvidd 9 meter?
taklutning 15-22 grader.
Om ni har sådanna ritningar skulle jag gärna vilja ta del av dem om jag får.
Har du någon användning av dessa exempel hos traguiden.se ?
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=203&contextPage=1465
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=203&contextPage=1465
Fungerar. Inte direkt mycke mått där dock. Så söker gärna fler.
Om ni undrar varför så vill jag jämföra med ett par "äldre" jag hittade i gömmorna här.
Om ni undrar varför så vill jag jämföra med ett par "äldre" jag hittade i gömmorna här.
Ska du inte låta en takstolstillverkare göra dom åt dig?
Jag tror man sparar väldigt lite pengar (eg. man får dålig timpenning) på att göra dom själv, i alla fall när det kommer till sådana här storlekar.
Om du får en takstolsritning av någon, var köper du K24 eller K30 -klassat ifrån, och vad kostar det?
Jag kan räkna ut en åt dig, om du är nöjd med 14 grader. Men anser att det inte är riktigt lönt att göra så här stora stolar själv.
Jag tror man sparar väldigt lite pengar (eg. man får dålig timpenning) på att göra dom själv, i alla fall när det kommer till sådana här storlekar.
Om du får en takstolsritning av någon, var köper du K24 eller K30 -klassat ifrån, och vad kostar det?
Jag kan räkna ut en åt dig, om du är nöjd med 14 grader. Men anser att det inte är riktigt lönt att göra så här stora stolar själv.
Visste att det skulle komma att man ska köpa dem färdiga. Men Nej det kommer jag inte göra. Tjänar en del på att göra dem själv då vi sågar en del av virket själva.
Vi har en del ritningar liggandes från förr och just nu vill jag bara jämföra dem med ritningar från nuet.
Mikael: Du får gärna göra en uppsättning ritningar. Men jag återkommer med mått i eftermiddag. Måste mäta va lutningen nu var igen.
Kommer givetvis göra dem en alt 2 storlekar starkare men först vill man ha jämfört vad dagens mått ansers vara tillräkligt starka takstolar.
Återkommer!
Vi har en del ritningar liggandes från förr och just nu vill jag bara jämföra dem med ritningar från nuet.
Mikael: Du får gärna göra en uppsättning ritningar. Men jag återkommer med mått i eftermiddag. Måste mäta va lutningen nu var igen.
Kommer givetvis göra dem en alt 2 storlekar starkare men först vill man ha jämfört vad dagens mått ansers vara tillräkligt starka takstolar.
Återkommer!
mikael_l om du har möjlighet så 14 och 20 graders lutning hade varit roligt att ha värden/ritningar på om du har möjlighet och tid.
14° och 27° kan mitt program bistå med, det finns diverse begränsningar.
Voila (eller hur man nu stavar det ) Här kommer en 14° W-fackverkare (Programmet kan göra en WW-fackverkare med)
Upplagsbredd är 120mm, då jag inte fått någon uppgift av dig.
Spännvidd är 8 meter, då jag inte fått någon exaktare uppgift av dig.
Tasslängd 500mm, då jag inte fått någon uppgift av dig.
Kommunen är Växsjö, då jag inte ...
Byggnadshöjd är 8 meter då jag ...
Terrängtyp II och tungt tak, då ja ...
Virke har jag valt K12, dvs ungefär lika med jäkligt fint och rakt oklassat virke från brädgårn.
Voila (eller hur man nu stavar det ) Här kommer en 14° W-fackverkare (Programmet kan göra en WW-fackverkare med)
Upplagsbredd är 120mm, då jag inte fått någon uppgift av dig.
Spännvidd är 8 meter, då jag inte fått någon exaktare uppgift av dig.
Tasslängd 500mm, då jag inte fått någon uppgift av dig.
Kommunen är Växsjö, då jag inte ...
Byggnadshöjd är 8 meter då jag ...
Terrängtyp II och tungt tak, då ja ...
Virke har jag valt K12, dvs ungefär lika med jäkligt fint och rakt oklassat virke från brädgårn.
Hej!
Tungt tak hur räknas det. eller ja vad räknas det som? I mitt fall ska det vara enkelt plåttak. `
På de ritningarna jag hade liggandes har de använt 170*45 men de är uppformade till en bod med plåttak.
Om du kör med det ¨får du 170 med då?
Tungt tak hur räknas det. eller ja vad räknas det som? I mitt fall ska det vara enkelt plåttak. `
På de ritningarna jag hade liggandes har de använt 170*45 men de är uppformade till en bod med plåttak.
Om du kör med det ¨får du 170 med då?
Tungt tak är tegelpannor eller betongpannor eller likn. Plåt räknas som lätt tak.danielr112 skrev:
Jag kan kolla det, men inte just nu, då programmet ligger på en annan dator.
Ok. Vore grymt sjysst!
För om nu ditt program säger 170 med lätt tak så stämmer dessa gamla ritningarna ganska bra.
För om nu ditt program säger 170 med lätt tak så stämmer dessa gamla ritningarna ganska bra.
Med lätt tak då.
Men ska du verkligen hålla på och göra dom själva?
24 spikplåtar / takstol, bara plåt + spik blir väl 400-500:- /takstol.
Borde man inte få sådana här färdigtillverkade för 900-1200:- ungefär ???
Men ska du verkligen hålla på och göra dom själva?
24 spikplåtar / takstol, bara plåt + spik blir väl 400-500:- /takstol.
Borde man inte få sådana här färdigtillverkade för 900-1200:- ungefär ???
Ca 500kr st om man köper materialet mot låt oss säga 1200 som jag faktiskt fick av en
På 6 takstolar så är det alltså 4200 jag tjänar.
Första takstolen tog lite tid att göra. La av knappt 2 timmar på den.
dvs 12 timmar tar det att göra alla. Ganska bra timlön det =)
På 6 takstolar så är det alltså 4200 jag tjänar.
Första takstolen tog lite tid att göra. La av knappt 2 timmar på den.
dvs 12 timmar tar det att göra alla. Ganska bra timlön det =)
Liknande trådar
-
Söker kopplingsschema /servicemanual till gorenje DAH 690RF (köksfläkt
Kök -
Bygga bur till golfsimulator - söker kopplingar till järnrör
Socialt & Projekt -
Försöker smörja mina spindlar och har två frågor
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hej söker höj och sänk-vev till en kity plan och rikthyvel 635
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Söker färgad badrumsinredning
Badrum