Y
Har en tjusig Hager EG 103E som var tänkt att elektrikern skulle få montera.
Men så saknar den ju knapp för att hoppaöver allt vad schema heter och bara mata ström utan att börja bläddra i menyer och annat.

Vet ni om något bra veckour som har sådan direktfunktion?
 
Vanligtvis sätter man en "hand - 0 - automat" omkopplare om man vill ha möjligheten att koppla förbi en "styrning.
 
Y
Finns det någon modern och tjusig sådan för DIN-skena?
 
Jag har ett två-kanaligt ur med separata on-off-auto knappar.
Kommer dock inte ihåg vad det heter men jag kan kolla imorgon
 
Om man har avancerade krav på styrning är det kanske bättre att gå på någon hemautomatiseringslösning typ nexa+tellstick+dator eller z-wave eller annat? Det är ju en sak att gå till centralen och pilla en gång i halvåret som jag gör med avfuktaren i krypgrunden, men att gå dit ofta och göra "override" tyder på mer avancerade behov.
 
ullberg
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis en sådan koppling här hemma bestående av ett tidur och en vridströmbrytare. Jag har inte kollat exakt hur det är kopplat men skulle tro att de ligger parallellt. Dvs om tiduret är i läge "på" så finns det ström i uttaget, och/eller om vridströmbrytaren är i läge "på" så finns det ström.
 
Det kopplingsur du har har redan en hand-knapp varför inte använda den?
Enligt manualen har ditt kopplinggsur även en ingång för något de kallar "fjärrstyrd inmatning" som växlar läge på uret tills nästa kopplingstid.
 
[h=2]Jag hittade inte Hagers på en gång, så du får E nr på Legrands omkopplare E2111758.[/h]
 
Om man kanske kan nyttja tråden till en annan fråga som rör samma ämne?

Har ett Theben 601 top. Har en brytare efter denna så att jag kan tända lampan oavsett vad tiduret säger. Detta är jag med på krävs Fas och tändtråd. Men finns det ett smidigt sätt att kunna släcka lampan när tiduret är igång?
 
-=fullmoon=- skrev:
Om man kanske kan nyttja tråden till en annan fråga som rör samma ämne?

Har ett Theben 601 top. Har en brytare efter denna så att jag kan tända lampan oavsett vad tiduret säger. Detta är jag med på krävs Fas och tändtråd. Men finns det ett smidigt sätt att kunna släcka lampan när tiduret är igång?
En brytare till som bryter tändtråden. Alternativt en 3-lägesbrytare, Aut - 0 - Man.
 
Y
snaggletooth skrev:
Funktionen finns ju som sagt redan i uret.

[länk]
Länken funkar inte.
Fast är det knapp 2, (minustecknet / handen) man ska trycka på för att den ska hoppaöver schemat?
Ett tryck och den ger konstant ström? ett tryck och den återgår till schemat?
 
Y
ullberg skrev:
[länk]
Tack den var mer komplett än den jag fick med i kartongen.

Gillade den infällda från Eljo så ska ta en funderare på alternativt upplägg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.