Har börjat att rita lite enkelt på en planlösning till en tilltänkt villa, men jag har inte hitta något bra program för att rita planlösningen.
Vad jag är på jakt efter är ett enkelt program för att rita planlösning, el dragning och inredning.
Jag ritar gärna i 2-D, och det skulle vara bra om det fanns rätt många "stenciler" för att underlätta ritandet.

Finns det någon som har något bra förslag på vilket program jag skulle kunna använda??

Taksam för alla förslag!

// Antman

Det finns en uppsjö av ritprogram, alla mer eller mindre komplexa tycker jag.

Vi ritade en skiss på vanligt papper. Min far (som är arkitekt) ritade upp skissen i AutoCad. Detta är ganska tidskrävande om du inte vet hur man gör. Men sen har vi gjort alla ändringar själva och lagt in elritningar, vvs och mått. I AutoCad har du ganska stor frihet att rita, men du får göra ganska mycket initialt själv.

Jag har även ett annat program "3D Home Design Suite Professional 5", men jag har inte riktigt satt mig in i det.

Antman skrev:
Har börjat att rita lite enkelt på en planlösning till en tilltänkt villa, men jag har inte hitta något bra program för att rita planlösningen.
Om du skall mest ha ritningen för egen del och inte lämna den vidare så går det rätt bra att använda excel. Ställ om kolumnbredden till 2,2 eller så, så får du ett kalkylblad med nära nog kvadratiska rutor. Sen är det bara att bestämma hur många rutor du skall ha per meter för att kunna rita tillräckligt detaljerat och köra igång.

Använder du funktionen infoga figurer så kan du lägga in kvadrater som är lätta att justera i storlek för att markera rummen. Om du istället använder funktionen formatera celler + kantlinjer blir det lättare att rita saker inne i "rummen".

• Gilla
Hobbybyggare Anders
  • Laddar…
Jag hittade "room arranger" på nätet som gick att köra på "test" ett tag, den tyckte jag var helt ok.

Har provat i Powerpoint, ingen höjdare.
Men 'Room Arranger' verkar bra, tack för tipset!
Och priset 20 lågvärdes$ är ju överkomligt om man vill fortsätta efter trialperioden. ;)

Jag använder Home Designer Suite 6.0 från Better Homes and Gardens.

Det är väldigt enkelt och kraftfullt, samt har instruktionsvideor man kan se för olika moment, på engelska. Det är förinställt att mäta i tum, men det går utmärkt att ändra till metersystemet.

Man ritar enkelt med streck och sätter sedan in fönster, dörrar och inredning. Programmet måttsätter allt du vill. Sedan kan programmet utifrån din planritning skapa en fullständig 3D-vy över huset, så du kan se exakt hur det kommer att se ut, såväl ut- som invändigt. Eller så väljer du "glashus", ser ut som en genomskinlig blyertssketch, eller "stomme", så får du en 3D-vy med bara regelverket.

Du kan även importera egna färger och material, så du kan tom tapetsera och inreda exakt som du har tänkt. Jag har bara provat en del funktioner hittills, men tycker det är helt fantastiskt. Programmet räknar även ut materialåtgång och kostnader, men så långt har jag inte kommit än. Vet inte hur man ändrar de förinställda inköpsställena och priserna, men jag antar att det också går...

Ja, se där ett antal skäl till att inte själv uppfinna hjulet på nytt i Excel.

Rekommenderas varmt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.