Min kaminkassett som är inbyggd i den fd öppna spisen ger bra värme,men jag vill att den ska sprida sig mer i rummet, Bakom kaminen är ett tomrum (fd öppna spisen) och en murad vägg som är mot köket. Min tanke är att göra ett hål i väggen och sätta in en fast fläkt (reglerbar hastighet) för att blåsa in svalare luft runt kaminen som värmer upp luften och sedan fortsätter ut i rummet.
Min fråga är nu om någon känner till en sådan värmetålig fläkt som skulle passa. Jag har letat på nätet, men det verkar mest finnas fläktar att placera ovanpå en fristående värmekamin.

Foto på hur det ser är bra, det finns flera olika lösningar på det du vill, med fläkt.

Här är en skiss på hur braskaminen är placerad. Kanalfläktens placering är med, och hur jag vill transportera svalare luft så att den passerar förbi braskaminen och ut i vardagsrummet. På det sättet räknar jag med att få bättre spridning i rummet. Så min efterlysning gäller alltså en fläkt/kanalfläkt som tål den värmen som braskaminen ger.
Skiss över braskaminens placering i vardagsrummet med planerad kanalfläkt för luftcirkulation mot köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det nog så att det inte blir någon värme nere vid golvet, samt att det är sval luft som blåses in. Sätter du den precis i hålet vid golvet så blir det bra. Så en kanalfläkt som typ en sådan här och den passar i ett 110 mm avloppsrör som kan muras in, samt att det går att ha en motordimmer på. Med ett galler framför blir snyggt eller en paxfläkt, men den är dyrare.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/rorflakt-o-100-mm-2000028256

Jag tog för givet att det skulle vara väldigt hög värme i utrymmet bakom kaminen men när jag kollade nu med en IR-termometer var det under 30 grader! Trots att jag eldat i kaminen så den var rejält varm.
Tack JonasErik för hjälpen!

Vilket fläkthjul för ftx / köksfläkt med plåthjul fungerar. Hittar du en äldre köksfläkt så är det bara att slakta ur hjulet samt styrning.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.