Dörrhandtaget på bilden verkar ha haft en specialskruv från början, men nu har den bytts ut mot en vanlig skruv, vilket gör att handtaget lossnar hela tiden. Någon som vet vad specialskruven heter och var man kan få tag på en?

Hand håller ett löst dörrhandtag med en vanlig skruv istället för den ursprungliga specialskruven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T toolman77 skrev:
Du vill ha typ en sån här:
[länk]
[bild]
Kolla vilken gänga det är bara.
Nej, tror inte det. Tror jag behöver något liknanade denna, fast med längre och grövre ogängad del.

729571_1.jpg

Jag plockade loss en skruv från ett likadant handtag och den ser ut så här. Den gängade delen är M5 och den ogängade är 2.5 x 10 mm. Någon som vet var man kan hitta en sådan?

M5 gängad skruv med en ogängad del, ligger mot en enfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har någon idé var man kan få tag på en sån skruv som i inlägget ovan?

Update: Jag satte upp en M5 i pelarborrmaskinen och med hjälp av en vinkelslip och mycket fingerspitzgefühl lyckades jag göra en egen skruv som var tillräckligt lika för att fungera i dörrhandtaget.

• Gilla
SvanteC och 9 till
  • Laddar…
Gäller att vara uppfinningsrik!!👍👍

Det var en udda skruv måste jag säga!
Bra gjort att du fixade till en sån själv!

Ett annat alternativ är att gå in till låssmeden och köpa en skruv, hittar dom inte på internet.
Det är även möjligt att byta till annan skruv och i värsta fall byter man även fyrkantspinnen (vilket jag ibland gör då jag inte kan ha med allt i bilen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.