Jo (1), Olight har bra elektronik.

Jo (2), LED Lenser är bra, fokuseringen fungerar hyggligt vilket ger mycket lång räckvidd trots måttligt ljusflöde, och bredd, fast inte samtidigt då. Men ficklampor med strömbrytaren i röven går tyvärr bort för mig. De är dessutom onödigt(?) stora till formatet.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jo (1), Olight har bra elektronik.

Jo (2), LED Lenser är bra, fokuseringen fungerar hyggligt vilket ger mycket lång räckvidd trots måttligt ljusflöde, och bredd, fast inte samtidigt då. Men ficklampor med strömbrytaren i röven går tyvärr bort för mig. De är dessutom onödigt(?) stora till formatet.
Du ska ha ficklampan i handen, inte röven!
 
Sugen på en riktigt stark och hållbar ficklampa. Funderade först på nåt från aliexpress men det är så vårt att veta vad man får. Och sen vore vattentätt och uppladdningsbart bra. Lägger helst inte mer än en tusenlapp men gärna mindre.

Är dessa värda pengarna jämfört med kinalampor?

Olight r50 seeker 1300kr

eller

led lenser p7r 999kr

Tips Tack!
 
Jag har båda dessa fabrikat men inte just dessa modeller och jag håller Olight högt över Led lenser. Olight har betydligt högre kvalitetskänsla. Sedan är det ju tycket o smak. Strömbrytare bak på lampan passar mig inte så där är ytterligare ett skäl till att dissa Led lenser. Olight S1 räcker till det mesta om det inte är speciallampor som eftersökslampor med extrem räckvidd du är ute efter. Naturligtvis håller båda högre prestanda och kvalite än "kinalampor" men om det är prisvärt vet jag inte.
 
  • Gilla
smilingcopycat och 1 till
  • Laddar…
Har bara kört med LED Lenser i drygt 10 år nu och den senaste blev nyligen en P7R när Clas Ohlson hade drive runt jul, 599kr har jag för mig jag gav för den, nu 999kr. Ljuset i boost läget är riktigt starkt 1000 lumen , men effekten stegas ned c 400 lumen rätt snabbt för att skona LED chipet från överhettning. Skönt att slippa trassel med batterier hela tiden. Batteriet som man får med räcker drygt 2 timmar nonstop i högsta läget (av 3 lägen) , sen tar det c 5 timmar att ladda.
Smart med magnethållaren + vägghållare som lampan laddas i, USB laddkabel så man hittar alltid någonstans att ladda.

Jag har provat en del olika LED ficklampor och ingen har hittills kommit i närheten av LED Lensers fokus system, men jag har ju inte provat alla på marknaden ! :rolleyes:

Finns extra batteri attt köpa hos Kjell & Co, Clas Ohlson mfl som kostar runt 150kr.

En fördel med LED Lenser, regga garantin med koden som följer med online på deras hemsida så har du 7 års garanti (y)

Det som är bra med LED Lenser är snabb hantering om nåt pajar, switchens klick pajade på min M7 , lämnade in den på Swedol, fick SMS efter 3 dagar då lampan var åter efter rep.

Föredrar också strömknapp framtill , finns på LED Lensers större modeller, men inte P7R
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hur ofta skruvar du på fokusringen? Jag tyckte det var kul först men tröttnade ganska snart och lät den vara inställd på minsta ljuskäglan, hade aldrig motiv att ändra på den.
 
När jag vill lysa upp större ytor, typ vedboden där jag inte har lyse, har varit bra med bred fokus vid strömavbrott i kåken (flera LED Lenser som slås på då, men nu har de grävt ned elkablarna så elavbrotten är nog historia), vid kvällspromenader spotten är elakt bra att blända bilar med som inte slår av helljuset. Mina 2 äldre lampor har fokus som man måste vrida, de nyare har sådan som man skjuter fram och tillbaka.

Glömde nämna , P7R saknar strobelight & SOS blink, men det änvänder man ju knappt .

Sämsta lampan jag har är en Maglight D3 som jag monterat konverterings LED i (ut med glödlampan) , värdelös ljusbild, inget jag rekommenderar någon att satsa på.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Bra tips! Någon som har erfarenhet av billiga kina-lampor? Söker som sagt nåt riktigt starkt och vattentåligt.
 
Inget större fel på Led Lenser, bra kvalité på dom jag har haft i min ägo MEN nu har dom blivit omsprungna i prestanda av andra märken som tex Olight.
Olight tycker jag har en underbar kvalité och väldigt bra batterier, Panasonics när det gäller deras 18650 iallafall, som är dom bästa på marknaden.
Olight har också 5års garanti på sina lampor, det gillar jag.
Företaget här i Sverige som säljer Olight heter Valostore, duktiga på vad dom gör och alltid en trevlig och seriös kontakt, precis som det skall vara.
Jag har 2 st Olights för tillfället men det lär bli fler....:wow:

20161022_124938_zpsjmtstwem.jpg
 
  • Gilla
1337 och 1 till
  • Laddar…
Jag kör också med LedLensers 7.2a och ät tvärnöjd, kunde varit lite mindre kanske

Glömde den i arbetsbyxornas benficka och skulle gå ut via tvättstugan utan att tända i taket. Ni kan förstå vad jag såg i tvättmaskinen, ett lyse i byxan :D

Eftersom lampan har lite vikt vågade jag inte ha den kvar där hela tvättcykeln, men hade klarat det galant gissar jag på. halvår senare fungerar den lika bra!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ja Olight är trevliga. kan bli en olight s1 om jag skall handla fler lampor
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag har köpt Kina lampor på nätet. På aliexpress, den jag köpte sist kosta runt 80:- med fri frakt (ca 2000 lumen) och den siffran ska man dock inte stirra sig blind på. Men jag är supernöjd. Otroligt bra ljus. Flimmrar aldrig. Finns en hel uppsjö där. Rekommenderas.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Än är det inte 1a april ,men det här verkar vara ett tidigt aprilskämt http://www.high-tech.ws/se/ff_tl-360-.html

Den kan väl inte lysa som den i bilden på gräsmattan, så starkt lyser inte ens min bil med Xenon och halogen extraljus, helt enkelt för bra för att vara sant.

En till annons, i princip samma marknadsföring med lampa som ser indentisk ut med TL-360, men helt plötsligt heter den X-800 http://www.smarttrends.club/es/250/page2/Navy-Seal-Flashlight-Should-Be-Banned-From-Public? "Legal in 50 states " :wow::rolleyes: , varför skulle en ficklampa vara olaglig......

Jag tycker det luktar bluff hela vägen över Atlanten om dessa.

Nu är jag nyfiken på en Olight efter att ha kollat lite på YT och googlat en del.
 
Ja det är bullskit. Oavsett vilket LED-chip som sitter i den lampan så drivs den av 3xAAA och de ger inte i närheten av tillräckligt med ström gör att ge ett sådant resultat. Sen har den bara 800 lumen i ljusflöde. Det är inget långskott att tro det är kina-lumen. Alltså bara teoretiska och förmodligen bara en bråkdel verkligen som verkligen avges från lampan. Lyset på bilden är bra mycket mer än 800 lumen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.