C
Om proffsen får välja fritt och priset inte spelar någon roll hamnar väl valet på Mica (http://www.mica.fi/en/products.html). Tyvärr får man ge ~6 000:- för dessa. Såg dock att en begagnad gick på eBay för några hundralappar för en tid sedan.
 
Finns ju otaliga Kina-lampor. Alla är inte bra men många är helt ok och en del riktigt bra. Dessutom är de snudd på gratis. Sjukt mycket för pengarna.


Kolla dx.com och gå på de med många bra reviews och kanske inte de allra billigaste. Har själv både pannlampor och ficklampor därifrån. För en 10-30 dollar får man det mesta. Vi har bl.a. en med tre t6-leds som går på tre 18650-batterier. Enl. spec. 2000 lm. Stämmer säkert inte men hälften räcker långt. Lyser ett par 100 m. Är heller ingen lek att bländas av...

Mycket av det som säljs av butiker här är jag också övertygad om är samma produkter som de som säljs på dx.com. Allt tillverkas ändå i princip i Kina. Skillnaden är bara att priserna här ofta är 3-5 ggr högre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hartvigson
  • Laddar…
Macarus skrev:
Vi har bl.a. en med tre t6-leds som går på tre 18650-batterier. Enl. spec. 2000 lm. Stämmer säkert inte men hälften räcker långt. Lyser ett par 100 m. Är heller ingen lek att bländas av....
Jag tar gärna en länk till denna. Att söka på DX brukar medföra att hela eftermiddagen går åt...
 
Jag har säkert köpt 10 olika ficklampor från dealextreme. De överlägset bästa (4st) som jag har och kan varmt rekommendera är http://dx.com/p/trustfire-x8-xm-lt6...d-flashlight-with-batteries-set-2x18650-57749. Ingår batteri, laddare, och ficklampa + lite annat jox i förpackningen. Laddaren är med amerikanska stift så man får lägga till en http://dx.com/p/flat-to-round-power-plug-convertor-3529 på orderna. I och med längden kanske den inte är något man har i jackfickan men vi är grymt nöjda.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag fick precis hem denna från DX. Den känns gedigen och lyser bra för sin storlek. Drivs med ett AA batteri och har justerbar ljusspridning. Kan naturligtvis inte uttala mig om drifttid eller hållbarhet men känns som ganska mycket lampa för 41 kronor. Leveranstid endast 14 dagar, vilket är bra för att vara DX. Jag betalade $6.23, nu är den tydligen nere på $5.99. :)
 
Har samma lampa som ovan, fast jag köpte dom på aliexpress istället. Kostade typ 37kr styck. Använder den ena i jobbet och den utsätts för relativt omild behandling dagligen och den funkar fortfarande efter några månader. Lyser bra gör de med.
 
Jag har avverkat en massa ficklampor och läste här om tips.
Köpte en olight s15 på valostore och ljusstyrkan är ju precis vad jag behöver men, den har redan efter några dagars användning börjat flimra och några gånger helt lagt av. Alltså den är på, ligger stilla på marken och lyser och så bara slutar den. Inte vad jag förväntade mig av denna. Är det skäl för att reklamera den? Täcker garantin detta. Den är ju på 5 år men räknas dioden in där? Om det nu är där felet ligger
 
Jag föreslår att du testar med andra batterier? Mina Maglite med LED fungerar apdåligt (flimrar med nästan nya batterier o.s.v.) med vissa batterier. Det gäller även alkaliska batterier från vissa "finmärken". Ett säkert kort i mina Maglites har varit Duracells alkaliska batterier.

För övrigt antar jag att det har med batteriernas urladdningskurva att göra -- gissar att spänningen sjunker för snabbt även om det finns gott om energi kvar i de icke-kompatibla batterierna, medans de fungerande batterierna håller en högre spänning även när energin börjar tryta.
 
Ok
Jag köpte ett 10 pack av deras lithiumbatterier som de verkligen rekommenderar
Nu idag gick den nästan smärtfritt ...
Men visst, jag skall prova att byta ändå.
 
Kan ju tycka att de rekommenderade batterierna borde fungera utmärkt...
 
Har problem med glapp i min Olight S10 när den varit oanvänd ett tag. Den flimrar också ibland, men då får man skruva lite på batteriluckan så går den bra sedan.

PS. Både S10 och S20 är betydligt ljusstarkare än S15? Vad har S15 som de två andra inte har?
 
M
Med tanke på trådens topic så tycker jag att en lampa som flimrar, även om det är ibland, inte kvalificerar in i definitionen BRA. Min led lenser p7.2 har aldrig flimrat. Än...
 
MaxPax skrev:
Med tanke på trådens topic så tycker jag att en lampa som flimrar, även om det är ibland, inte kvalificerar in i definitionen BRA. Min led lenser p7.2 har aldrig flimrat. Än...
Right on! (y)Ingen av mina 4 LED Lenser's har någonsin flimrat heller, äldsta modellen har jag haft sedan 2007 (har flimrat något pga dålig NImH cell). Däremot gick på/av knappen sönder på ena som lämnades in hos Swedol, för att skickas in för reparation, 3 dagar senare var den fixad och åter i butik! Största problemet är att frugan alltid snor den senaste = ljusstarkaste för sena promenader i höstmörkret/vinter......:mad:
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Har problem med glapp i min Olight S10 när den varit oanvänd ett tag. Den flimrar också ibland, men då får man skruva lite på batteriluckan så går den bra sedan.

PS. Både S10 och S20 är betydligt ljusstarkare än S15? Vad har S15 som de två andra inte har?
S15 går på AAbatterier
Något som jag värderade högre än ljusstyrka. S15 är mer än tillräckligt ljusstark så där är jag helnöjd men flimret ...
Well bytte batteri då den dog tvärt idag. Det kanske är så den är konstruerad? Max ljusstyrka ända in i väggen, för att sen dö. Andra lampor blir ju svagare och svagare så då vet man att det närmar sig batteribyte
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.