Hej,
söker vad jag kallar "durkplåt" eller "durkgaller", ser framför mig det som man har som golvgaller på bryggor i t.ex. stora båtars maskinrum. Någon som vet vad jag menar och var man kan få tag på det?

Mvh
Göran

Hej.

Durkplåt, i aluminium, samt gallergreting tror jag de flesta järnhandlare kan fixa. Annars kan du prova med att höra av dig till en skeppshandlar i närheten-

Henrik

Jag har varit runt och kikat efter durkplåt. Det finns ofta hos bygghandlare och även hos Clas Ohlson, men oftast bara i rätt små storlekar. Har inte frågat efter större bitar.

Själv älskar jag durkplåt och har försökt få in det som inredningsdetalj i nya huset. Min djärvaste idé var att ha durkplåt i aluminium som innertak i köket. Jag tror att det skulle blivit sjukt coolt men tjejen säger blankt nej. Får börja med något mindre först så hon ser hur snyggt det är.

/Hasse

Prova med en inrednings smed eller plåtgrossist. Högst vanlig lagervara, men i taket vet jag inte, kanske om man bor i marinens stridsbåt 90, annars inte.

I mitt fall är gäller det "luftig plåt" (läs galler), jag ska göra en bur för ved, någon kanske har någon annan ide, funderade på armeringsnät men det är både fult och lite för luftigt.

Det jag tror du söker kallas sträckplåt.

sträckplåt finns i små rutor typ som finns vid en del busskurar till stora rutor.

KnockOnWood skrev:
Det heter sträckmetall. Googla på det!
Tex [länk]

//KoW
Stämmer, nu vet jag vad jag ska fråga efter.

Sträckmetall är de nog inte!
Används förvisso men i väldigt liten utsträckning, typ ventilationsgaller eller filterställningar!
Nä jag skulle vilja kalla de för vanlig halkskyddsplåt i stål eller aluminium, målad eller ren!
Antar att de kan vara lite knepigt o hålla aluminiumen ren när den sitter monterad i taket, skrubbning med piasava, metal-brighter lösningsmedel och god ventilation är nog inte populärt i köket:)
Hoppas iaf att du finner det du söker...
Trevlig helg på Er!

Nej inte sträckmetall! Sträckplåt Används tex som uppkörningsramper på bilsläp golv i i bygghissar, busskurar m.m. Vad gäller durkplåt i aluminium finns det saltvatten-beständig med hög korrsion-skydd för marin användning.

Redigerat:
Fnularn skrev:
Nej inte sträckmetall! Sträckplåt
OK, är det allmänt tillgängligt hos plåtisar? Dyrt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.