Letar efter en billig armatur att ha på ena väggen i badrummet för att få mer ljus när jag duschar.
Det är utanpåliggande kabeldragning som gäller så jag behöver en armatur som fixar det. Har bara sett varianter där kabeln kommer genom väggen.
Tacksam för tips som inte är så kostsamma.

Hur kommer den att sitta i förhållande till duschen?

Den kommer att sitta på väggen utanför duschen. Minst 1 meter från duschhuvudet och ca 180 cm upp på väggen så minst IP24 förmodar jag.

Men går det inte göra ett urtag i kanten på armaturen så kabeln kommer in?

Protte

Då är det nog risk att det inte håller IP klassen längre.

Vi köpte samma typ av armatur från Jula för 39:- st inklusive plastkåpa, som ovanstånde länk visar. Gjorde ett snyggt hål i kanten och tätade sedan med silikon. Jag tror inte att IP klassen blivit lägre.

Den har en gängad ansutning för tex. strypnippel eller dragavlastning. Så nog kan man få IP57 utan att juxa med silikon.

hempularen skrev:
Då är det nog risk att det inte håller IP klassen längre.
Vad är det för IP-klassning när det sticker ut FK ur en badrumsvägg?
Det mesta i ett badrum är nog inte mer än IP 21.

Protte

Tack för tipsen, ska kolla upp Julas armatur!

Julas armatur har kabelinförning bakifrån, tror att den har rätt hög ip klassning. Jag borrade hål i denna och installerade kabeln från sidan.

Ska du ha en billig armatur för kabelinföring så är det en porslinare som gäller, som spinout länkar till.

Inte speciellt snyggt, men de var ju inte de du efterfrågade ;)

Nej jag vill ha en billig och prisvärd armatur där kabeln kommer utanpå väggen. Har inte hittat nån annan variant än de med porslinssockel. Classe hade en i plast för 59 spänn men den kändes lite väl eh plastig...

Köpte idag en belysningsarmatur men väl hemma så fick jag se att den krävde kabel rakt bakifrån medans min kommer ut ur väggen ca 60cm åt höger och alltså måste in från sidan. Är det bara att borra upp sidan och ansluta eller ryker klassningen i detta fall IP44 då? Annars måste det byggas en grunka på väggen..

En bild sett bakifrån på armaturen om vi får be.
Var sitter tätningen för kabeln, kan kabeln ligga mot väggen och göra en 90 graders böj och in genom tätningen?

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.