Hej...

Bygger av olika anledningar in 45mm på insidan av det blivande barnrummet (6 månader kvar nu)..

Det jag funderar på är hur jag löser det snyggarst runt fönsten.. jag ska sätta upp 13mm enkelgipps..

se bilder på vart jag har fastnat i mina funderingar...

img_1621.jpg

img_1622.jpg

En annan fråga på en gång, jag har en förpackning 45mm grön isolering, den fungerar fint att använda??

Inte svar på din fråga, men du skall tilläggsisolera med 45mm, tänk på att plasten i väggen inte får komma längre ut än 1/3 i väggen. Så om din vägg redan har 100 mm isolering och plast så hamlar du precis på gränsen för var som är okej för att inte få fuktskador.

Har du mindre än 100 mm isolering i din yttervägg och plast i den, så kan du får problem med fukt i din vägg om du lägger på 45 mm.

- M

Gladh skrev:
Inte svar på din fråga, men du skall tilläggsisolera med 45mm, tänk på att plasten i väggen inte får komma längre ut än 1/3 i väggen. Så om din vägg redan har 100 mm isolering och plast så hamlar du precis på gränsen för var som är okej för att inte få fuktskador.

Har du mindre än 100 mm isolering i din yttervägg och plast i den, så kan du får problem med fukt i din vägg om du lägger på 45 mm.

- M
Va? Orginalväggen består av stående plank med ca 3cm kutterspån emellan, tot ca 18cm inkl panel.. Då huset är byggt 1940 så finns det ingen plast i väggarna.. Dock funderar jag på att sätta plast mellan isoleringen och gipsen...

Skippa plasten - gamla hus ska andas! Så länge det inte blåser genom väggarna är det aldrig fel att kosta på några extra kWh för att hålla väggarna torra.

Jag har precis gjort något liknande - 45 mm träreglar och glasull + 30 mm luftspalt på insidan av dubbeltegel (rev gamla innerväggarna) - och jag satte 12 mm MDF i fönstersmygarna. Lätt att få snyggt och ytterhörnorna blir mycket hållbarare än med bara gips.

Du skall ha plast mellan isolering och gipsskiva. Cutterspån och plank klarar att andas ut fukt i väggarna, men glas/stenfiber binder fukten vilket kan ge fuktskador i väggen. Det finns många trådar kring detta i forumet.

Om du skall ha fönsterfoder skulle jag också föreslå smygar i MDF. Finns ett par trådar om just detta så använd sökfunktionen så får du bra ideer och olika alternativ.

Tack frö alla svar..

Snackade med "min" snickare idag och han tyckte jag skulel köra plast

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.