Hej! Första inlägget här. Vi totalrenoverar ett hus från 1928, pengarna räckte inte riktigt till öppna spisen (som dock funkar!) - vi skulle vilja snygga till den lite så den blir mer ”modern”
-Kan man ta bort ”pinnen” och sedan lägga en stenplatta över teglet?
-Kan man måla teglet på sidorna (vill ha vitt) och isåfall med vilken typ av färg?
Tacksam för svar, eller andra tips / inspiration!
-Kan man ta bort ”pinnen” och sedan lägga en stenplatta över teglet?
-Kan man måla teglet på sidorna (vill ha vitt) och isåfall med vilken typ av färg?
Tacksam för svar, eller andra tips / inspiration!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
Har du kollat att det går att trycka kaminens utblåsrör uppåt, dvs. att det går att höja kaminen?
När det gäller färg kan det vara bäst att gå till en färgaffär som kan berätta för dig vad som passar och vad det är för nackdelar med olika val. Detta för att du då får en chans att reklamera om deras rekommendation inte fungerar.
När det gäller färg kan det vara bäst att gå till en färgaffär som kan berätta för dig vad som passar och vad det är för nackdelar med olika val. Detta för att du då får en chans att reklamera om deras rekommendation inte fungerar.
Medlem
· Stockholm
· 4 098 inlägg
Jag tycker det ser riktigt okay ut, riktigt fint.
Men förstår om du vill piffa till det lite.
Vedkorg
Blåsbälg
Askraka
Stor tändsticksask
Smidesljusstakar mm.
Fixa till lite coola grejjor runt så vänjer du dig /-:
/W
Men förstår om du vill piffa till det lite.
Vedkorg
Blåsbälg
Askraka
Stor tändsticksask
Smidesljusstakar mm.
Fixa till lite coola grejjor runt så vänjer du dig /-:
/W
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 580 inlägg
Putsa tegelstenarna och måla i valfri (vit?) färg.
Spissvärta ner kedddyn kanske går?
Förresten, är det sten eller eternit som gnistskydd?
Spissvärta ner kedddyn kanske går?
Förresten, är det sten eller eternit som gnistskydd?
Hobbysnickare
· Sverige
· 122 inlägg
Vi had ett stag när vi flyttade in. Det var fastgjutet i botten och satt bara in i en styrande bult ovantill. Dvs jag kunde vicka det fram å tillbaka längst upp å det var ingen belastning på mitt stag så det tog jag med tigersågen...
Det ligger en ingjuten tjock metal platta som håller upp den biten för oss uppåt. Så det kanske kan gå hos dig också.
Beror lite på hur det ser ut naturligtvis.
Har varit utan staget i 2år nu. Alla trodde vår skulle rasa ihop... Det kanske den gör i framtiden men det tror jag inte å gör den det så tar jag det problemet då.
Jag gjorde såhär för jag fick tag på en oanvänd gammal insats för 500:- på blocket. Annars hade jag låtit staget vara kvar å köpt en insats som var anpassad efter ett sådant stag.
Målade också teglet under insatsen jag satte in med silikatfärg. Skall täcka in allt med metal runtomkring senare.
Det ligger en ingjuten tjock metal platta som håller upp den biten för oss uppåt. Så det kanske kan gå hos dig också.
Beror lite på hur det ser ut naturligtvis.
Har varit utan staget i 2år nu. Alla trodde vår skulle rasa ihop... Det kanske den gör i framtiden men det tror jag inte å gör den det så tar jag det problemet då.
Jag gjorde såhär för jag fick tag på en oanvänd gammal insats för 500:- på blocket. Annars hade jag låtit staget vara kvar å köpt en insats som var anpassad efter ett sådant stag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målade också teglet under insatsen jag satte in med silikatfärg. Skall täcka in allt med metal runtomkring senare.
Allt det med ett stöd i framkant i vinkeln, beror nog på vad som finns inmurat där. I bland bara ett inmurat stjock plattjärn och i bland ett grövre vinkeljärn eller en mindre balk. Ingen som vet, samt hur långt in i skorstenen som dom går för att kunna bära tyngden i ytterändan. Så inget är hugget i sten hur dom gjort, så var lite försiktig så hörnet inte kommer ner.
Liknande trådar
-
Hur snygga till skorstenen i röd tegel utvändigt
Tak & Vind -
Vilket tegel till påbyggnad av öppen spis
Byggmaterial & Byggteknik -
Duschvägg - öppen nertill eller limmad mot golv?
Badrum -
Hur kan man snygga till öppen spis
Värme allmänt -
Renovera / snygga till vår öppen spis
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design