Vi fick ett hål i vår hårdvaxoljade ekparkett av modell 50-tal och änsålänge har jag inte kommit längre än att fylla i hålet med träspackel (ej färdigt). Har någon av er tidigare erfarenhet av produkter eller några tips? Mest för att försöka göra det så osynligt som möjligt. Har funderat på Kährs touch up som verkar finnas i olika varianter, eller att betsa av något slag. All input tar jag tacksamt emot
Jag har testat med olika vaxprodukter för golvlagning, men jag tycker det är skitsvårt att få till nyanser och ådring. Efter ett tag syns det tydligt att det är en lagning. Det finns säkert proffs på detta som är duktiga på att få till en bra lagning, men min erfarenhet är att det är näst intill omöjligt att göra det ens acceptabelt.
Sen kan ju det bero på att jag är en sopa på detta ... 😄
Sen kan ju det bero på att jag är en sopa på detta ... 😄
Ja vaxprodukterna har också avskräckt mig 😀 Däremot ser jag en liten strima hopp då det är en gammal holländsk parkett som det händer mycket i. Utmaningen här tänker jag är att hitta något som är så nära som möjligt i kulör så det smälter in. Men tänker då inte vax och att försöka ge mig på ådring, jobbigt om det skiter sig
Jag har två olika kit, det du nämnde från Kährs är det som mest liknar det jag har som jag tyckte var bäst. Om du är lite artistiskt lagd kan du experimentera med olika kulörer av vaxet och försöka smälta ihop det så ådring mm ser bra ut. Ett tips är att vara väldigt försiktig med de medföljande putsdukarna då de gärna slipar klarlacken på parketten så det ser matt ut.
Liknande trådar
-
Bygga farstukvist till hall
Utbyggnad och tillbyggnad -
Snygga hålband till rundtimmerkonstruktion
Lösvirke & Timmerhus -
Snygga till gammalt hål för rörgenomföring i kakel?
Badrum -
Hur snyggar jag till hål i ribbor för uteduschens vred?
Altan & Uteplats -
Hål i bänkskiva för stort för häll, går det att snygga till?
Kök