Hej

Vi fick en bensindriven gräsklippare till vårat nya hus.
Där finns det på ena handtaget en möjlighet att "hänga" upp startsnöret.
Varför vill man göra detta?
Och när gör man detta? När man kör den eller när den står stilla?

Bara nyfiken

Micke

Det är antagligen för att man bekvämt ska kunna dra igång maskinen ståendes bakom styret samtidigt som man håller in ev dödmansgrepp. Det är ett säkerhetstänk för att inte råka få in tårna under kåpan.
Själv föredrar jag att låsa dödmansgreppet med ett snöre och dra igång på gammalt invant sätt.

galento
Cinolin skrev:
Det är antagligen för att man bekvämt ska kunna dra igång maskinen ståendes bakom styret samtidigt som man håller in ev dödmansgrepp. Det är ett säkerhetstänk för att inte råka få in tårna under kåpan.
Själv föredrar jag att låsa dödmansgreppet med ett snöre och dra igång på gammalt invant sätt.

Ja,vi kör också med snöre på dödmangreppet men tycker det funkar bra att dra igång klipparen stående bakom handtaget.

Får ju absolut ingen kraft när man har snöret uppe i handtaget.
Själv funderar jag på lite ombyggnation och byta ut dödmansgreppet mot drivningen...

Vi har en Klippo med snöret vid handtaget och så länge den är lättstartad så funderar man inte på det. Erkänner att det finns ett 2dm långt spännband som dras åt kring kring handtaget vid klippning, ett före detta spännband til skidor.

Veklingar! Orkar ni inte stå bakom handtaget och dra igång maskinen även om den trilskas? Jag spänner aldrig fast dödmansgreppet, det finns en anledning till att det är lag på att det ska finnas på nya maskiner...

Jag har snöre på styret på min HQ R150S och dödmansgrepp mm mm

Mitt dödmansgrepp är lite segt så när man släpper det så tar det ca 4sek innan det slår ifrån vilket är perfa då man hinner kasta undan någon gren och ändå hinna tillbaka till handtaget innan den dör.

Ang. kraft i draget så får man ju naturligtvis dra ut snöret till kompressionstakten och sedan släppa in snöret och sedan göra ett ryck. Då behövs det inte speciellt mycket kraft. Altså, dra ut snöret tills det motar lite. Släpp in till utgångsläge och gör ett ryck.

ClasseClas
Eld skrev:
Veklingar! Orkar ni inte stå bakom handtaget och dra igång maskinen även om den trilskas? Jag spänner aldrig fast dödmansgreppet, det finns en anledning till att det är lag på att det ska finnas på nya maskiner...
Samma här. Det är bara att pumpa i ordentligt med soppa i förgasaren. Överflödet rinner ju tillbaka i tanken. Sedan vickar jag alltid upp gräsklipparen lite grann så att den står på bakhjulen när jag startar den. Det är onödigt att låta kniven vispa i tjockt gräs när man ska starta klipparen.

Alltså om ni inte orkar starta maskinen med snöret vid handtaget, så är det hög tid för översyn. Jag trycker tre gånger på primern på min stiga, ställer mig vid handtaget, ena handen på dödmansgreppet och med det andra ett lätt ryck i snöret så startar den.

När man sen släpper handtaget stannar den på mindre än en sekund. För att starta när den är varm är det bara trycka in handtaget och vrida på nyckeln ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.