Kommer nog eftermontera snörasskydd på det nya taket men blir inte klok på alternativen. Två rör kallas "förenklat snörasskydd" men är det med tre rör så kallas det " snörasskydd". Jag gissar att det sunda förnuftet gäller här? Tre rör är bättre eller?

Rickard.
Två rör är helt enkelt inte godkänt enligt branchstandarden vilket är varför dom kallas så. Funkar gör dom ändå sålänge vikten på den hålls rimligt men det gäller alla snörasskydd.

Tack för bra o förklarande svar men förbaskat vad svårt allt är med bygg :) Gissar att branschstandard inte är en lag men kanske en oskriven sådan? Tror det får bli en lösning med tre rör känns det spontant som. Jag bor ändå i Norrland o det kommer ju lite snö på taket trots allt.

Rickard.
R roband915 skrev:
Tack för bra o förklarande svar men förbaskat vad svårt allt är med bygg :) Gissar att branschstandard inte är en lag men kanske en oskriven sådan? Tror det får bli en lösning med tre rör känns det spontant som. Jag bor ändå i Norrland o det kommer ju lite snö på taket trots allt.
Extra röret (eller räcke/grind vilket är vanligare idag) har med att det måste uppfylla krav på hur stora mellanrum, hur högt osv och inte direkt hur mycket vikt dom klarar men godkända system är testade och godkända till en viss vikt/belastning vilket jag inte är så säker på att dom enklare är. Riktiga system har alltid en dimensionering tabell man kan kolla på för att se vad man behöver. Tätare infästningar eller t om dubbla rader är inte ovanligt i Norrland.

Bugar o bockar för hjälpen. Blir att kontakta återförsäljare som kan hjälpa mig med rätt köp.

Du kan även ladda ner Welands app, "säker på taket". Den ger bra hjälp och även material spec om du vill.

Bra tips med appen! Fick en tanke dock efter att jag börjat känna mig snål. Kan man inte beställa fästena o sen köpa vanliga galvade stål/aluminiumrör i samma diameter? Ekonomiskt så blir ju kostnaden för rören nästan halva priset verkar det som. Någon som tänkt eller gjort likadant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.