Vi har en skafttomt med 40-50m skaftväg in som gränsar till grannens gräsmatta.
Nu har hon fått för sig att sätta upp ett "staket" 20cm in på hennes tomt (45x45 pinnar var tredje meter med en 22x95 regelovanpå) på staketet har hon nitat fast en grönt plastnät (bara plast, inget metall förstärkt eller liknande).

När det nu kom massa snö för några veckor sedan så skottade jag som vanligt den mesta snön med hennes tomt (som jag fått göra i 4-5år tidigare) med resultatet att plastnätet gav med sig...
Hon har nu satt upp det halvdant igen och meddelat att vi inte får skotta snö mot hennes tomt då staketet inte håller.

Jag vet att jag egentligen har skyldighet att ta hand om snön på min egen tomt, men jag vill ju fortfarande skotta snön åt det håller, då det åt andra sidan är några mindre lämpligt (visst det går...).
Jag kan ju skotta snön utan att lägga den mot hennes staket, men om det kommer mycket snö kommer det ju tillslut ändå att ramla ner mot hennes staket.

Har hon ingen som helst skyldighet att i tomtgräns (visst 20cm in på hennes tomt) bygga något som faktiskt håller?

Lite rörigt skrivet kanske, men...

//Niklas

Redigerat:
Spontant säger jag att hon får bygga precis så klent och vekt hon vill på sin egen tomt, och du ska ge f-n i att skyffla snö över till henne så hennes tattarstaket rasar :)

• Gilla
Ulric och 27 till
  • Laddar…
Du har ingen rätt att lägga någon snö på någon annans fastighet. Den får du ta hand om själv på din egen tomt. Sen kanske det betyder att du måste bära snön i IKEA-kassar till andra sidan huset, men det är helt och hållet ditt problem.

• Gilla
oobum och 8 till
  • Laddar…
harry73
Campar skrev:
Jag vet att jag egentligen har skyldighet att ta hand om snön på min egen tomt, men jag vill ju fortfarande skotta snön åt det håller, då det åt andra sidan är några mindre lämpligt (visst det går...).
Är det inte snarare så att det inte är lämpligt att lägga snön på hennes gräsmatta? Går det på andra sidan, skulle jag göra det. Annars går det såklart också att salta :)

Redigerat:
Köp en vettig snöslunga så kan du kasta snön framför dig tills den kommer till en bra plats. Antingen inne på din tomt eller någon annanstans.

Ja, jag vet som sagt att jag är skyldig att ta hand om snön på min tomt.

Nu finns det ju ytterliggare ett argument för att köpa en 4-hjuling med plog...=)

Näe frågan var ju egentligen om man kan sätta upp ett "papper" i tomtgräns och förvänta sig att det ska hålla...

Kommer förmodligen bli så att vi sätter upp ett eget "riktigt" staket och hon får ta bort minsta lilla gren på hennes j-vla björk som står 1dm in på hennes tomt....

• Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
  • Laddar…
harry73
Campar skrev:
Näe frågan var ju egentligen om man kan sätta upp ett "papper" i tomtgräns och förvänta sig att det ska hålla...
Jag tycker inte att grannen kan förvänta sig att pappersstaketet ska ha ett långt liv, men om jag förstår dig rätt krävde hon inte att du skulle betala skadorna heller. bara att du skull hålla snön på din sida.
Campar skrev:
Kommer förmodligen bli så att vi sätter upp ett eget "riktigt" staket och hon får ta bort minsta lilla gren på hennes j-vla björk som står 1dm in på hennes tomt....
Varför skulle ni investera i ett riktigt staket? det kommer ju bara att göra vägen smalare. Låt henne ha hennes staket och kän dig inte ansvarig för det.

Angående björken, kan du inte tvinga henne att kapa grenar, men då får göra det själv, och skulle rötterna skada din väg, kan du också kapa dom.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gör som vägverket, salta, så blir du av med snön i de flesta fallen. Blir det riktigt kallt så saltet inte biter så får du skotta.

Campar skrev:
Givetvis ska din granne kunna sätta upp ett staket som inte tål din skottade snö. Vad har din snö där att göra öht? Hur kan du ens reflektera över att din granne skulle ha några skyldigheter här?

Utifrån vad du berättat här så är ju du den enda som överträder dina rättigheter men du vill få det att låta som att grannen står i någon sorts skuld till dig ("ch hon får ta bort minsta lilla gren på hennes j-vla björk som står 1dm in på hennes tomt").

Det var ju synnerligen generöst att hon lagade sitt staket på egen bekostnad - hade du skadat mitt staket och haft attityd som i denna tråd hade du fått betala fakturan från en hantverkare som reparerade staketet istället.

Redigerat:
  • Gilla
ghoti och 16 till
  • Laddar…
Campar skrev:
Vi har en skafttomt med 40-50m skaftväg in som gränsar till grannens gräsmatta.
Nu har hon fått för sig att sätta upp ett "staket" 20cm in på hennes tomt (45x45 pinnar var tredje meter med en 22x95 regelovanpå) på staketet har hon nitat fast en grönt plastnät (bara plast, inget metall förstärkt eller liknande).

När det nu kom massa snö för några veckor sedan så skottade jag som vanligt den mesta snön med hennes tomt (som jag fått göra i 4-5år tidigare) med resultatet att plastnätet gav med sig...
Hon har nu satt upp det halvdant igen och meddelat att vi inte får skotta snö mot hennes tomt då staketet inte håller.

Jag kan ju skotta snön utan att lägga den mot hennes staket, men om det kommer mycket snö kommer det ju tillslut ändå att ramla ner mot hennes staket.

Har hon ingen som helst skyldighet att i tomtgräns (visst 20cm in på hennes tomt) bygga något som faktiskt håller?

Lite rörigt skrivet kanske, men...

//Niklas
Nej, det har hon inte!
Ta hand om din egen snö är det enda rätta, glöm inte och säg förlåt till grannen.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Okej, skrev väl inlägget i lite av frustration...
Som någon kanske kunnat läsa mellan raderna så är ju inte staketet du ända i den här soppan. Tyvärr blir det allt för komplicerat och svårt att skriva det i en tråd här.

Jag har aldrig haft för avsikt att ha sönder staketet eller något annat som är grannens och tycker egentligen att det är synd att det gick sönder.

Björken är en egen historia...

Det tråkiga är att vi tidigare haft en bra relation som tyvärr havererat.

Vi ville sätta upp något gemensamt i tomtgräns, men inte hon och sedan helt appråpå kom det här skräpstaketet...

Jaja, jag blev en del text ändå...

Som sagt var nog mest ett avreageringsinlägg från början.

• Gilla
kengren51
  • Laddar…
Vill ändå bara lägga till att hon tidigare sagt att det är helt okej att lägga snön på hennes tomt, tills nu...

MathiasS skrev:
Givetvis ska din granne kunna sätta upp ett staket som inte tål din skottade snö. Vad har din snö där att göra öht? Hur kan du ens reflektera över att din granne skulle ha några skyldigheter här?

Utifrån vad du berättat här så är ju du den enda som överträder dina rättigheter men du vill få det att låta som att grannen står i någon sorts skuld till dig ("ch hon får ta bort minsta lilla gren på hennes j-vla björk som står 1dm in på hennes tomt").

Det var ju synnerligen generöst att hon lagade sitt staket på egen bekostnad - hade du skadat mitt staket och haft attityd som i denna tråd hade du fått betala fakturan från en hantverkare som reparerade staketet istället.
Vill ändå bara lägga till att hon tidigare sagt att det är helt okej att lägga snön på hennes tomt, tills nu...

Passa på att köpa den där 4-hjulningen och erbjud dig sen att skotta hennes uppfart också så kanske ni får en bättre relation?

• Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Ok. Och det kanske går att förstå eftersom staketet gick sönder. Gör vad du kan för att reparera er relation, teåkigt med bråk med närmaste grannnen.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.