Bor i hus med ”grovkällare”. Kommer aldrig bli boyta av det med vill ändå göra något vettigt. Är ca 2m i takhöjd och består av ett gäng rum av olika storlekar. Det största som är ca 4* 4 m tänkte jag man kunde gjort hobbyrum/snickeri av. Men är det för litet för snickeri? Med bra dammsugare m.m hur spånfri kan miljön bli? Vill inte damma ner hela källaren

• Gilla
Stefanss
  • Laddar…
Om du inte vill damma ner finns det ett bra sätt och ett lite mindre bra. Det bra sättet är att hålla sig till handverktyg. Det lite mindre bra är att använda dammsugare/spånsug så gott det går och stänga dörrarna. Maskiner dammar alltid. Man får dammsuga som en tok om man kör maskiner i källaren.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Då verkstaden är work-in-progress snickrar jag för närvarande mestadels i källaren nu när det är kallt ute och det är så gott som omöjligt att inte damma ner. Det man kan göra är att ha en dedikerad dammsugare så att man kan suga upp det direkt innan man drar runt det. Fördelen med träarbeten är att dammet inte är så flyktigt. Tråkigare när man vispar bruk och dammet sprider sig i precis hela källaren och tränger in överallt.

Jag har ställt ikeas billigaste luftrenare i garaget, det blir absolut inte dammfrit men den tar förvånansvärt mycket av det finaste dammet.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Finns många här på byggahus som har mindre än 4x4m. Det går faktiskt att få till något riktigt användbart även på en sådan yta.

Mitt källarsnickeri är 4.6x4.6m. Det går att hålla det ganska dammfritt med spånsug, dammsugare, luftrenare och "rätt val" av metoder o projekt. Jag tar ju inte på mig att slipa av 2mm på en bordsskiva där nere tex.

Här är en liten film som visar hur det ser ut hemma hos mig.

• Gilla
IoanT och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Tänker också att grova såg eller slipjobb kan man ju hoppa att göra där

Rickard.
Det är två "problem" som gjorde att jag sket i att bygga verkstad i källaren och tog kostnaden och byggde ut garaget istället.
Jobbet med att få ner grejer, material och maskiner samt att jag hade helt fått ställa om och prioritera tid där när familjen är vakna pga ljudnivån. Det första är mer eller mindre ett universellt problem för källare men det är såklart olika bökigt beroende på hur huset ser ut och det andra är en ickefråga för många men nått att tänka på. Hellre en verkstad i källaren än på vinden och hellre en på vinden än ingen alls 😉

Nu snickrar jag inte särskilt mycket annat än lite till huset och lite småpill men storleken tror jag räcker till mycket. Min enkomma hobbydel är ungefär lika stor och den rymmer ett antal maskiner, 2 och 1/2 arbetsbänk och lite värdefull golvyta att leka på. Garagedelen har lite materialförvaring men förutom det så lämnas det för annat.

Rickard. Rickard. skrev:
när familjen är vakna pga ljudnivån
Eller så lär sig barnen att vaggad till ro av en ylande hyvel med tillhörande spånsug. (Jag köpte Olas hyvel så har den han tyckte lät för mycket..)

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Frustrator Frustrator skrev:
Eller så lär sig barnen att vaggad till ro av en ylande hyvel med tillhörande spånsug. (Jag köpte Olas hyvel så har den han tyckte lät för mycket..)
Barnen är bara en del av familjen och minst känsliga här 😉

Mitt hus är också en spånskivelåda med sovrum rakt ovanför där verkstaden skulle kunna bli, finns ju många hus där man stör mindre i källaren än vad jag gör i garaget.

Redigerat:
Sen finns det maskiner som är bättre eller sämre på det där med dammhantering. Dels typ av maskin men även tillverkare. Sen finns det hjälpmedel på eftermarknaden också för typ kap och gersågen så den ska bli bättre.

För kap- och gersågar har jag funderat på att använda både dammsugare och spånsug. Dammsugaren för det vanliga utsuget på sågen och spånsugen för en huv/ett öppet c runt maskinen. Jag får se om jag kan testa med jobbets såg.

Z z_bumbi skrev:
För kap- och gersågar har jag funderat på att använda både dammsugare och spånsug. Dammsugaren för det vanliga utsuget på sågen och spånsugen för en huv/ett öppet c runt maskinen. Jag får se om jag kan testa med jobbets såg.
Google "miter saw dust collection hood" eller liknande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.