737 läst · 13 svar
737 läst
13 svar
Snickare på löpande timmar - hur övervakar man arbetstiden
Hej
Jag tänkte låta en snickare bygga en mindre utbyggnad till mig men jag tyckte offerten var överprisat.
Om jag låter dom gå på löpande timmar vad borde timpriset ligga på i Stockholm och hur vet man hur många timmar dom faktiskt jobbar, hänger man up en stämpelklocka eller smsar när han kommer och går, hur gör man?
Jag tänkte låta en snickare bygga en mindre utbyggnad till mig men jag tyckte offerten var överprisat.
Om jag låter dom gå på löpande timmar vad borde timpriset ligga på i Stockholm och hur vet man hur många timmar dom faktiskt jobbar, hänger man up en stämpelklocka eller smsar när han kommer och går, hur gör man?
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Jag tror att det är fel väg att först begära offert med fast pris, och sedan anlita på löpande.
Utan leta upp en snickare med äkta bra referenser, alltså inte referenser från någon websida. Hör med bekanta, kolleger, grannar osv. Och absolut inte från någon förmedlingstjänst som Offerta, bra byggare osv.
Anlita sedan på löpande räkning. Men räkna med att bra hantverkare har lång kö. Får du tag på en bra hantverkare så kan du lita på att tidskrivningen stämmer. En bra hantverkare försöker inte heller maska sig till fler timmar, det ger bara strul med tidpassningen till nästa kund.
Utan leta upp en snickare med äkta bra referenser, alltså inte referenser från någon websida. Hör med bekanta, kolleger, grannar osv. Och absolut inte från någon förmedlingstjänst som Offerta, bra byggare osv.
Anlita sedan på löpande räkning. Men räkna med att bra hantverkare har lång kö. Får du tag på en bra hantverkare så kan du lita på att tidskrivningen stämmer. En bra hantverkare försöker inte heller maska sig till fler timmar, det ger bara strul med tidpassningen till nästa kund.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Har de lagt en offert är den efter hur många timmar de tror att det tar. Det tar inte färre timmar bara för att du betalar efterhand. Det enda du gör är att ta över risken för fördyringar i utbyte mot att hantverkaren inte behöver ta höjd för risken. Det gäller då att du litar på att hantverkaren verkligen arbetar för sina timmar, och hoppas på att allt går som planerat.A AbRhesus skrev:Hej
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
det kommer bli dyrare med löpande , garanterat.
Ta fast pris så vet du vad det kostar .
Ta fast pris så vet du vad det kostar .
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Låter nu bygga nytt hus på löpande räkning. En välrenommerad byggfirma med bra samarbetspartners inom grund, el, VVS, isolering, målare, kakelsättare. Fast pris innebär isf att de plussar på för säkerhets skull.A AbRhesus skrev:Hej
Min lösning är tre stycken kameror på 4G router. Anledningen är "larm" så verktyg och material inte blir snodda, men är egentligen för att kunna se. Jag ser när de kommer och går. Hör när de bankar. Inget fusk hittills
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 020 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 020 inlägg
När vi bygger på löpande så räknar vi på en budget, som vi tror det kommer kosta.
Som kan bli billigare, men vi får inte överskrida den mer än 25%.
Förutom med ÄTA.
Vet inte hur det ser ut med kostnad med din utbyggnad,
men litar man något på företaget så är det billigare med löpande på budget, än pris.
Får man fast pris så måste dom ju ta höjd för eventuella problem.
Men är det ett enkelt jobb finns inte dom problemen.
Just det.
I privat regi används inte ID06
Som kan bli billigare, men vi får inte överskrida den mer än 25%.
Förutom med ÄTA.
Vet inte hur det ser ut med kostnad med din utbyggnad,
men litar man något på företaget så är det billigare med löpande på budget, än pris.
Får man fast pris så måste dom ju ta höjd för eventuella problem.
Men är det ett enkelt jobb finns inte dom problemen.
Just det.
I privat regi används inte ID06
Redigerat:
ID06 används inte i konsumententreprenader, samt även om det använd så får inte det användas till närvaro kontroll..N neo11 skrev:
Endast till Skatteverket kontroller..
Liknande trådar
-
Hur lång tid tar det att sätta upp innerväggar? Snickare offert
Hantverkare -
KOLLA BILDER: Är min lägenhetsdörr rätt monterad - blåst av snickare?
Fönster & Dörrar -
Hyr snickare på löpande tid. Finns några fastställda mål på vad den/de bör hinna varje dag?
Tak & Vind -
Vilka fel/brister är en reklamation vid en löpande debitering? Eller bara fler timmars jobb...
Hantverkare -
Antilta snickare på löpande, ansvarar vi för hens säkerhet?
Försäkringar