Hej!

Ska totalrenovera köket och vi har bestämt oss för en sneställd spishäll i hörnet. Därför ska vi bygga upp en egen snedställd vägg i hörnet. Vad borde man köra på för material till väggen och vad borde vi mer tänka på?

Tack på förhand!

Jag skulle regla, sätta plyfa och sen gips.
Göm inte el till spis o fläkt

Men varför inte spara hörnet som det är och behålla den befintliga rymden i rummet, och få lite extra avställningsyta.

Jag har en sneställd spis och det är klockrent tycker jag, bra yta bakom spisen för diverse kryddor osv. Det känns lite lyxigt på något vis.
Regla upp, dra el och gipsa så du kan kakla allting ihop med köket.

Vi har åxå hörnspis. Pricis som Martin B skriver har vi plyfa + gips. I kanten mellan bänkskiva och vägg har vi byggt upp en hylla, en kakelplatta hög och en platta djup. Där har vi mortlar lite dekoration mm. Fläkten är en dubbelmotorig från Bosch som sitter i en helt platsbygd kopparklädd kåpa. Har funkat bra i 15 års tid. Lycka till.

Sörhaga skrev:
Vi har åxå hörnspis. Pricis som Martin B skriver har vi plyfa + gips. I kanten mellan bänkskiva och vägg har vi byggt upp en hylla, en kakelplatta hög och en platta djup. Där har vi mortlar lite dekoration mm. Fläkten är en dubbelmotorig från Bosch som sitter i en helt platsbygd kopparklädd kåpa. Har funkat bra i 15 års tid. Lycka till.
Lite bilder hade ju inte skadat :)

Här kommer en bild. Tomtarna är tillval!

• IMG_3018.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3018.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
...eller två... typ. Har ingen aning om hur man får bort den xtra:cool:

Sörhaga skrev:
...eller två... typ. Har ingen aning om hur man får bort den xtra:cool:
Stilig koppar kåpa 👍

Det blir ju bättre så du har än när man har en hel trekantshylla kan jag tänka mig

Var precis o mätte hyllan. 140 mm djup och 100 mm hög. Alltså inte som jag skrev tidigare!

Jag tror att många hörnkupor är måttbeställda, speciellt om de skall ansluta mot taket. Vi har en kupa från Fjärråskupan och till den gjorde jag en ca 105 cm bred hörnvägg som är lika lång från taket som kupan är hög, ca 85 cm. Våran nisch är djupare än Sörhagas, men har också en hörnvägg. Nischen är upphöjd ca 10 cm och är en fortsättning av bänkskivan. I Nischen sitter några spottar som är kopplade till kökets takspottar. Ursäkta den dåliga bilden, men du får en liten ide hur hörnet kan utformas.

kok.jpg
Skapa konto

Om du tänkt Ikea-kök/bänkskiva måste väggen du bygger vara ett speciellt mått, skiss finns hos köksplanerarna. Det gäller att ha det måttet för att bänkskivan skall kunna göras. Tänk oxå på att ha en bra fläkt om du bygger nisch då den hamnar längre in än hällen, dvs ej rätt ovanför. Hoppas du har stort rum, hörnlösningen stjäl mkt yta!

Jäderberg skrev:
Tänk oxå på att ha en bra fläkt om du bygger nisch då den hamnar längre in än hällen, dvs ej rätt ovanför. Hoppas du har stort rum, hörnlösningen stjäl mkt yta!
Väggen ovanför nischen kan placeras på rätt avstånd. I övrigt är väl de hörnplacerade fläktarna effektivast jämfört med de som drar luft från 180 eller 360 grader.
Vi har en takplacerad fläkt som suger ca 900 m3/h vilket kräver bra tillflöde i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.