Hur konstruerar man bäst plint och stolpe som ska bära upp en bärlina?
Typ såhär tänker jag. Men hur gör man infästningar för maximal styrka?
Jag ska förlänga en altan ca 60cm. Befintliga plintar är lite för långt in och det är redan ett överhäng på ca 30cm på bärlinorna.
Några bilder tagna nu i skymningen som kanske kan underlätta.
Typ såhär tänker jag. Men hur gör man infästningar för maximal styrka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska förlänga en altan ca 60cm. Befintliga plintar är lite för långt in och det är redan ett överhäng på ca 30cm på bärlinorna.
Några bilder tagna nu i skymningen som kanske kan underlätta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Gör ett upp- och nervänt A. Det vill säga en lutande även inåt altanen och sätt en förstärkning mellan som håller ihop dem. Alt ha också en stolpe rakt upp med två snedsträvor och förstärkning.
Samtidigt fäster du nya bärreglar under befintliga bärreglar som ligger i 90 grader dvs ut från huset. Tillsammans med spikreglarna får du då en lådkonstruktion vilket är mycket starkare och stummare än bärregel plus spikregel.
Samtidigt fäster du nya bärreglar under befintliga bärreglar som ligger i 90 grader dvs ut från huset. Tillsammans med spikreglarna får du då en lådkonstruktion vilket är mycket starkare och stummare än bärregel plus spikregel.
Tack för svar. Ett uppochner A får det bli, det blir lättare att få ihop med befintlig konstruktion tror jag.Z z_bumbi skrev:Gör ett upp- och nervänt A. Det vill säga en lutande även inåt altanen och sätt en förstärkning mellan som håller ihop dem. Alt ha också en stolpe rakt upp med två snedsträvor och förstärkning.
Konstruktionen nu har bara bärreglar och inga spikreglar. Men det är felkonstruerat så bara var 3:e bärregel vilar på en stolpe, resten hålls ihop av en yttre bärregel som sitter utanpå. Svårt att förklara, kan ta bild sen när jag har rivit lite.
Liknande trådar
-
70*70 stolpe i färdig plint
Altan & Uteplats -
Plint under stolpe till uterum?
Altan & Uteplats -
Gjuta plint med 15x15cm stolpe - problem med gjutröret och plintjärnet.
Grund & Markarbeten -
Stolpe till pergola på betongplint, som sticker upp mer än "vanligt"
Altan & Uteplats -
Skydda NTR/A stolpe på plint under jord
Byggmaterial & Byggteknik