Hur konstruerar man bäst plint och stolpe som ska bära upp en bärlina?

Typ såhär tänker jag. Men hur gör man infästningar för maximal styrka?
Handritad skiss av en träkonstruktion med måttangivelser och markerad plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska förlänga en altan ca 60cm. Befintliga plintar är lite för långt in och det är redan ett överhäng på ca 30cm på bärlinorna.

Några bilder tagna nu i skymningen som kanske kan underlätta.
Trädäck med inbyggd belysning längs trappsteg och räcke vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsbild av en nybyggd trätrall med integrerad LED-belysning under blommande buskar vid ett trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med markerad plint och stolpe på 145mm under en trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
AXS
Det där blir inget bra. Biffigare bärlinor är lösningen. Eller pelare både rakt upp och åt sidan, som en väggkonsoll men åt andra hållet.
 
Gör ett upp- och nervänt A. Det vill säga en lutande även inåt altanen och sätt en förstärkning mellan som håller ihop dem. Alt ha också en stolpe rakt upp med två snedsträvor och förstärkning.

Samtidigt fäster du nya bärreglar under befintliga bärreglar som ligger i 90 grader dvs ut från huset. Tillsammans med spikreglarna får du då en lådkonstruktion vilket är mycket starkare och stummare än bärregel plus spikregel.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Gör ett upp- och nervänt A. Det vill säga en lutande även inåt altanen och sätt en förstärkning mellan som håller ihop dem. Alt ha också en stolpe rakt upp med två snedsträvor och förstärkning.

Samtidigt fäster du nya bärreglar under befintliga bärreglar som ligger i 90 grader dvs ut från huset. Tillsammans med spikreglarna får du då en lådkonstruktion vilket är mycket starkare och stummare än bärregel plus spikregel.
Tack för svar. Ett uppochner A får det bli, det blir lättare att få ihop med befintlig konstruktion tror jag.

Konstruktionen nu har bara bärreglar och inga spikreglar. Men det är felkonstruerat så bara var 3:e bärregel vilar på en stolpe, resten hålls ihop av en yttre bärregel som sitter utanpå. Svårt att förklara, kan ta bild sen när jag har rivit lite.
 
AXS AXS skrev:
Det där blir inget bra. Biffigare bärlinor är lösningen. Eller pelare både rakt upp och åt sidan, som en väggkonsoll men åt andra hållet.
Ja det har du rätt i, det med stolpen rakt upp också. Det blir nog det eller som @z_bumbi skrev.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.