5 827 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Snedsåga tryckad regel till staket. Håller den sämre eftersom den är sågad?
Funderar på staketregel. De finns inte att köpa nära mig. Funderar på om man skulle såga till en vanlig regel. Är det dumt att köpa en vanlig impregnerad regel och snedsåga den? Tänkte ifall den håller sämre för man sågar bort en bit och exponerar eventuellt trä som inte är impregnerad?
Jag skulle såga.. tror "tro gör man i kyrkan" att det inte är några problem med att såga.
Ni ligger ju regeln på bilden på ett sätt som gör att man får intrycket av den ska vara på sidan, men den ska (väl?) vara uppåt så att vatten inte blir stående på regelns ovansida.
Det betyder att vatten rinner av och minskar risken för röta - och det är även fria ytor som torkar lätt så även om du inte har tryckimpregenerat virke ska det kunna hålla några decennier innan du behöver byta.
Obehandlat trä av hyfsad kvalitet har en förvånansvärt bra hållbarhet utomhus - det som ställer till det är när det är konstant fuktigt - och det är först när man har plana vågräta ytor som det står vatten på som det ruttnar (eller om man målar med en diffusoinstät färg som sluter inne befintig fukt)
Jag skulle utan att tveka såga till en regel och använda den.
Det betyder att vatten rinner av och minskar risken för röta - och det är även fria ytor som torkar lätt så även om du inte har tryckimpregenerat virke ska det kunna hålla några decennier innan du behöver byta.
Obehandlat trä av hyfsad kvalitet har en förvånansvärt bra hållbarhet utomhus - det som ställer till det är när det är konstant fuktigt - och det är först när man har plana vågräta ytor som det står vatten på som det ruttnar (eller om man målar med en diffusoinstät färg som sluter inne befintig fukt)
Jag skulle utan att tveka såga till en regel och använda den.
Tror inte heller det är något som helst problem. Däremot kan det ju bli estetiskt lite osnyggt. Ofta har det gröna i impregneringen inte trängt hela vägen igenom regeln, så om du klyver den kan du få en delvis grön och delvis träfärgad yta. Bleknar iofs med tiden men kan vara fullt synligt och kanske inte så snyggt i början.
Allra bäst är att såga från en bred regel, då får man automatisk både sned yta uppåt och droppnäsa neråt. Som en parallellogram.
Tar du sedan inte och målar den, utan använder linoljelasyr så varar staketet livet ut. Obs. Skruva med rostfri A4! inte C4 för då trillar staketbrädorna av efter 3-7 år!
Tar du sedan inte och målar den, utan använder linoljelasyr så varar staketet livet ut. Obs. Skruva med rostfri A4! inte C4 för då trillar staketbrädorna av efter 3-7 år!
Redigerat:
Fungerar linoljelasyr bra på släta brädor?L Leif i Skåne skrev: