Är ingen höjdare att besöka trädgårdsbutiken och leta efter lite ovanliga växter för trädgårdsbutikerna i min omgivning "Västerås". Har samma växter som för 20 år sedan då jag flyttade in i mitt hus.
Funderar på om det finns några postorderfirmor som har ett bra sortiment av ovanliga växter. Är ute efter ormbunkar och lite färggranna växter. Letar även efter lite högre prydnadsgräs. Inte helt fel med massor med färggranna Azaleor.
Någon som har förslag på postorderfirmor som har större sortiment än de vanliga butikerna som finns i varje stad.

Vad tråkigt för dig! Har du prata med dem? Kanske kan de ta hem det du söker efter?

Jag har beställt en del växter och fröer från odla.nu. nöjd med utbud, kvalitet och leverans.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Beställ från utlandet, England, USA, mm.

Jag förstår exakt vad du pratar om och det är en mycket tråkig utveckling. De stora kedjorna har tagit över och växterna är exakt de samma år efter år. Sortimentet i sin tur styrs av växter som är kommersiella dvs som klarar av att stå i samma lilla kruka en hel säsong i gassande solsken. Dessutom består växtmaterialet av kända växter, människor köper det som är välbekant.
Små privata aktörer slås ut eftersom de inte kan konkurrera med priset, deras inköp av växter är inte i närheten av den mängd som en stor kedja köper in. Den här utvecklingen skapar ensidiga trädgårdar med samma växter överallt.
Ett ytterligare bekymmer är matvarubutiker som tar in stora mängder av några få växter på våren och säljer dem med lockpriser. Det finns stora företag i Holland vars enda verksamhet går ut på att driva upp dessa plantor för enbart försäljning till Lidl. Det avgörande för vilka växter som väljs ut är hur de är möjliga att förpacka på det billigaste sättet.
Vad kan vi som växtintresserade då göra? Gynna de små privata företagen där du kanske inte hittar en växt som är tio kronor billigare men där du kan få goda råd i samband med inköp vilket är mycket värt vid köp av levande material. Ofta är också växterna väl omhändertagna. Att aldrig köpa växter på Lidl förstås, det är att gynna denna tråkiga utveckling.
Visst kan man köpa från utlandet men när det gäller levande växter kan det kännas viktigt att även få se plantan, kolla rotsystemet samt att växten inte är drabbad av sjukdom eller ohyra.
Att betala 50 kr mer för ett träd som man kanske skall ha under sin livstid är ingen merkostnad alls tycker jag.
Ser att du bor i Västerås, då finns i din närhet en plantskola med stort utbud. Dessutom den bästa tänkbara service man kan få när det gäller odlingsråd.

http://www.burgers.se/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Själv tänkte jag just så att jag ville stötta den lokala plantskolan. De är jättetrevliga men verkar inte så intresserade av att sälja.

Ofta när jag kommit dit så har det jag tänkt mig varit slut och kommer inte tas in förrän nästa år. Aldrig erbjudande om att beställa hem eller reservera till nästa år.
Tänkte jag var snäll som förbarmade mig över deras fjolårsplantor av hallon då de inte fått in säsongens. Två av dem ville knappt ta sig alls, den ena dog och de bytte, men eftersom den andra inte var stendöd tyckte de vi skulle avvakta... :sweat:

Som tur är har vi en lokal mindre kedja som har bättre sortiment, bättre priser, och kan säkert beställa in vid behov. :love:

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Varför skall man krusa någon som inte vill ta in annat sortiment, utan kör med samma skit alltid, från England finns ett stort utbud.

Min erfarenhet är att man får ett fåtal leveranser under våren och sommaren och därför inte vill ha besvärliga kunder som vill ha en specialbeställning för några tusenlappar och en leverans inom en vecka.
Burgers i Sala och Köping brukar jag besöka och så bukar jag besöka Hallstahammar. lite besvärligt att ta sig dit om man inte har bil och det är griniga passagerare på tåget som inte gillar lukten av växter.
Skulle gärna se att Burgers hade en sommarbutik i Västerås på våren och försommaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.