Har köpt innerdörrar (standard modulmått 9x21) som väger ca 29 kg och är försedda med vanlig, modern snap-in. Har letat överallt nu men jag hittar inga gångjärn (delen man skruvar fast i dörrkarmen) som verkar vara avsedda för mer än 25 kg. Det verkar ju inte klokt, de flesta har väl relativt tunga (ca 25 kg+) innerdörrar hemma, både Bauhaus Solid Elements och Swedoor Stable väger ju över 25 kg.

Vet någon om det finns? Letar framför allt i vit färg (både dörr och dörrkarm är vita).

Är du säker på att det är 25kg per par gångjärn då så det inte är 25kg per gångjärn?
I så fall blir det ju 50kg per par.
Har ingen aning om vad dem brukar klara men bara en tanke.

N Nicke-85 skrev:
Är du säker på att det är 25kg per par gångjärn då så det inte är 25kg per gångjärn?
I så fall blir det ju 50kg per par.
Har ingen aning om vad dem brukar klara men bara en tanke.
”Avsett för dörrar med maxvikt upp till 25 kg” står det i beskrivningen för exempelvis Assa Abloys modell 6540.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hustomte85 skrev:
”Avsett för dörrar med maxvikt upp till 25 kg” står det i beskrivningen för exempelvis Assa Abloys modell 6540.
Fick du något svar på detta? Hittade du andra snap-ins till slut?
Har själv samma dilemma :/

Nix - efter att ha pratat med en produktsnubbe på Assa så drog jag slutsatsen att det helt enkelt inte finns snap-in gångjärn som utåt sett är avsedda för tyngre dörrar. Jag körde på Assas 6540, och de funkar. Angiven maxvikt kan måhända vara angivet med ganska stor säkerhetsmarginal, hittills har mina hållit sig på plats, alla fem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.