511 läst · 4 svar
511 läst
4 svar
Snap in-gångjärn till "tunga" innerdörrar (över 25 kg)?
Har köpt innerdörrar (standard modulmått 9x21) som väger ca 29 kg och är försedda med vanlig, modern snap-in. Har letat överallt nu men jag hittar inga gångjärn (delen man skruvar fast i dörrkarmen) som verkar vara avsedda för mer än 25 kg. Det verkar ju inte klokt, de flesta har väl relativt tunga (ca 25 kg+) innerdörrar hemma, både Bauhaus Solid Elements och Swedoor Stable väger ju över 25 kg.
Vet någon om det finns? Letar framför allt i vit färg (både dörr och dörrkarm är vita).
Vet någon om det finns? Letar framför allt i vit färg (både dörr och dörrkarm är vita).
”Avsett för dörrar med maxvikt upp till 25 kg” står det i beskrivningen för exempelvis Assa Abloys modell 6540.N Nicke-85 skrev:
Nix - efter att ha pratat med en produktsnubbe på Assa så drog jag slutsatsen att det helt enkelt inte finns snap-in gångjärn som utåt sett är avsedda för tyngre dörrar. Jag körde på Assas 6540, och de funkar. Angiven maxvikt kan måhända vara angivet med ganska stor säkerhetsmarginal, hittills har mina hållit sig på plats, alla fem.
Liknande trådar
-
Går det att byta gamla gångjärn till snap-in på innerdörr? Om en annons som inte hade ett enda rätt!
Fönster & Dörrar -
Förstört skruvhålen till snap-in gångjärn
Fönster & Dörrar -
Finns det olika snap in-gångjärn?
Fönster & Dörrar -
Snäpin list till liner?
Pool -
Snap in-gångjärn justerar sig själv?
Fönster & Dörrar