Har köpt ett hus och ska fixa köket innan inflytt. Jag får dock inte till planlösningen alls. Hur jag än gör blir det mer av nödlösningar. Snälla hjälp mig få till det.
Skriver inget om mina egna förslag i inledningsskedet för jag vill inte begränsa era tankar.
Det som ska in i köket är, förutom ren förvaring, blandare med ho förstås, diskmaskin, kombinerad kyl/frys (något annat får väl inte plats), inbyggnadsugn och häll samt fläkt.
Jag vill helst inte flytta väggar eller något sådant. Det är ett gammalt hus anno 1800-någonting.
Tack på förhand!
Skriver inget om mina egna förslag i inledningsskedet för jag vill inte begränsa era tankar.
Det som ska in i köket är, förutom ren förvaring, blandare med ho förstås, diskmaskin, kombinerad kyl/frys (något annat får väl inte plats), inbyggnadsugn och häll samt fläkt.
Jag vill helst inte flytta väggar eller något sådant. Det är ett gammalt hus anno 1800-någonting.
Tack på förhand!
Ja det är ju mycket öppningar så det blir ju lite svårt att få till sammanhängande ytor. Ett alternativ skulle ju vara att göra hörnet bredvid vedspisen till ett skafferi så får du ju mycket förvaring och klara dig utan överskåp. Sedan vask direkt utanför det och spis längst till vänster med ca 30 cm mellan vägg och spis. Då blir det väl hyfsat arbetsutrymme mellan? Kyl coh frys mellan dörrarna till hall och tvätt och en liten köksö i anslutning till vedspisen.
Svårt att säga när man inte vet måtten på hela ytan från fönster mot matsalen och hur vedspisen ser ut och om den är tänkt att användas eller bara är prydnad.
Ett annat alternativ är ungefär lika men att skippa skafferiet och ställa en extra bred kyl/frys längst in i hörnet. Då skulle man kunna ha en köksö som går ut från väggen mellan hall och tvättstuga. Om jag var dig så skulle jag inte låsa mig vid att man måste ha en upphöjd inbyggnadsugn. Hur ofta använder du ugnen egentligen? Det jag tycker är viktigt är att det finns 2 ordentliga arbetsytor så att man kan vara två som fixar samtidigt eller ha en för att vara ställa en massa grejer på och en för att arbeta på.
Svårt att säga när man inte vet måtten på hela ytan från fönster mot matsalen och hur vedspisen ser ut och om den är tänkt att användas eller bara är prydnad.
Ett annat alternativ är ungefär lika men att skippa skafferiet och ställa en extra bred kyl/frys längst in i hörnet. Då skulle man kunna ha en köksö som går ut från väggen mellan hall och tvättstuga. Om jag var dig så skulle jag inte låsa mig vid att man måste ha en upphöjd inbyggnadsugn. Hur ofta använder du ugnen egentligen? Det jag tycker är viktigt är att det finns 2 ordentliga arbetsytor så att man kan vara två som fixar samtidigt eller ha en för att vara ställa en massa grejer på och en för att arbeta på.
Spännande! Blir jätteglad för dina synpunkter.byggankan skrev:Ja det är ju mycket öppningar så det blir ju lite svårt att få till sammanhängande ytor. Ett alternativ skulle ju vara att göra hörnet bredvid vedspisen till ett skafferi så får du ju mycket förvaring och klara dig utan överskåp. Sedan vask direkt utanför det och spis längst till vänster med ca 30 cm mellan vägg och spis. Då blir det väl hyfsat arbetsutrymme mellan? Kyl coh frys mellan dörrarna till hall och tvätt och en liten köksö i anslutning till vedspisen.
Ett litet skafferi där i grottan som jag kallar den vore ju toppen. Ska fundera vidare på det.
Inbyggnadsugnen ska inte vara upphöjd utan i samma nivå som en vanlig, sen en häll över det.
Köksö i anslutning till vedspisen har jag svårt att få till. Hela den "svarta klumpen" i ritningen utgör vedspis (det är en dubbel) och den ska användas dagligen.
En annan fundering är ju det här med utrymme vid ho och spis. I ditt första alternativ så blir det väldigt trångt med utrymme både vid spis och ho. Å andra sidan är det väl för att få mer bänkyta.
I vårt förra kök hade vi 30 cm mellan vägg och spis vilket fungerade väldigt bra. Perfekt bredd för att kunna ställa ett sånt där ikeagaller för avställning av varma saker på. Om du sedan har 80 cm arbetsyta så borde du ha 90 cm kvar för ho vilket borde fungera om man har ett sådant diskställ som hänger på väggen.
Om vedspisen ska användas så funkar det såklart inte med en köksö i anslutning tilll den. Hur ställer du dig till kylskåp av den lägre modellen? Då skulle du kunna ha en köksö så som jag anger i förslag 2 med två kylar och en frys under köksbänken. Då blir det 180 cm bredd vilket skulle ge en passage på 80 cm mellan köksö och vedspis. Vi har 100 cm mellan vår köksö och kyl och känner att vi gärna skulle offrat 10 av de centimetrarna för en längre köksö och då har vi ju ändå dörrar som öppnas där.
Kan verka som att jag är besatt av köksöar vilket jag inte är, bara besatt av ordentliga arbetsytor
Om vedspisen ska användas så funkar det såklart inte med en köksö i anslutning tilll den. Hur ställer du dig till kylskåp av den lägre modellen? Då skulle du kunna ha en köksö så som jag anger i förslag 2 med två kylar och en frys under köksbänken. Då blir det 180 cm bredd vilket skulle ge en passage på 80 cm mellan köksö och vedspis. Vi har 100 cm mellan vår köksö och kyl och känner att vi gärna skulle offrat 10 av de centimetrarna för en längre köksö och då har vi ju ändå dörrar som öppnas där.
Kan verka som att jag är besatt av köksöar vilket jag inte är, bara besatt av ordentliga arbetsytor
Om det skulle bli för tight mot vedspisen att göra så som jag precis skrev så kan man ju göra en köksö som står lite på snedden. Så att den börjar vid väggen mot tvättrummet och pekar mot matsalsdörren. Borde göra så att man får ett ganska luftigt intryck.
Suttit och fnulat på det här med spisen bredvid vedspisen och kom fram till att det går om man ställer spisen på snedden och bygger en ny innervägg så att "grottan" innanför vedspisen blir mindre. Jag är asnöjd precis som vanligt innan man kommer på att det av någon anledning inte funkar =)
Vad tycks?
Vad tycks?
Jag tycker det ser jättebra ut med spisen så som du gjort. Men jag skulle nog flytta hon närmare kylen, vet att det är vanligt att man placerar den framför fönstret men det är väl trevligt att ha arbetsbänken där också? Sedan så är det ju bra med ordentlig arbetsyta mellan ho och spis också. Vi har 90 cm nu men jag skulle nog gärna haft ca 20 cm till.
Och sedan när du planerar skåpen så glöm inte ett litet smalt underskåp för brickor. Det har vi gjort...
Och sedan när du planerar skåpen så glöm inte ett litet smalt underskåp för brickor. Det har vi gjort...
Ja jag ska fundera på att flytta hon en bit till vänster om fönstret. Men jag vill så gärna kunna se ut när man diskar. Jag ska testa mig fram och se hur mycket jag kan flytta den åt vänster.byggankan skrev:Jag tycker det ser jättebra ut med spisen så som du gjort. Men jag skulle nog flytta hon närmare kylen, vet att det är vanligt att man placerar den framför fönstret men det är väl trevligt att ha arbetsbänken där också? Sedan så är det ju bra med ordentlig arbetsyta mellan ho och spis också. Vi har 90 cm nu men jag skulle nog gärna haft ca 20 cm till.
Jo så kan man ju se detbyggankan skrev:
Fast jag brukar ändå diska för hand för jag tycker det bara luktar om det står i maskin. Det är gubben som propsar på att vi ska ha maskin. Men det är ändå bra att flytta den mer åt vänster som du säger för jag får ju mer arbetsyta vid spisen.
Det är inte inne i maskin som luktar för där gör jag rent utan det är disken som står där som luktar. Vi är bara två i hushållet så det blir inte diskat så ofta så det står o gror till sig. Mysigt va?byggankan skrev: