Hej!

Vi är snart färdiga med vårt hus med har kört fast när det gäller tvättstugan. Bor i lägenhet idag med tvättmaskin på wc så erfarenheterna är lika med noll.

Som bilden nedan visar så kommer man in i tvättstugan från vardagsrummet (jag vet, något originellt). I andra änden är utgången till garageuppfarten/trädgården. I anslutning till klädvården finns en klädkammare med en skjutdörr, utrymmet är tänkt som förvaring av bl.a julsaker m.m.

Vår tanke just nu är att i första hand möblera den högra väggen för att i framtiden kunna inreda den vänstra väggen med torkskåp, bänkar och skåp, har fått för mig att man vill ha mycket av det sistnämnda. Har tänkt lägga en bänkskiva vid vasken, över skåpet och tvättmaskinen. Har absolut ingen aning var tvätten ska hänga på tork och behövs det kanske någonstans att hänga jackor. Hur har ni det hemma och vad rekommenderar du?

Tack på förhand!
//Impossible
 
  • kladvard.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår tvättsuga liknar er till viss del, men vi har endast skåp/bänkskåp på ena sidan av väggen. Vi använder också tvättsugan som ingång (gästerna går in vid huvudentrén) och det är därför viktigt med hängare för kläder samt skoförvaring. Vi har i dagsläget en skohylla + hatthylla och jag känner redan att det är för snålt tilltaget. Iallafall om man har mycket skor, kängor och annat som ska trängas på en liten yta. Tänk också på vad du har för städutrustning. Moppar, dammsugare (el. slang) är ju gärna något man vill kunna gömma bort. Stort städskåp behövs! Vi har en rostfri diskbänk med en djup ho. Tänk på att ha en hög kran så att skurhinken ryms under då du ska fylla med vatten. Det är också bra med bänkskåpet under, där får man plats med sophink och annat som man vill ha i närheten. Jag har lämnat ett tomt utrymme under en del av bänkskivan, där har jag två st tvättkorgar på hjul fr IKEA som är lätta att dra ut. Jag har även ett utdragbart strykbräde som jag är riktigt nöjd med, då slipper man också förvaringen av en stor strykbräda. Det är praktiskt att ha en ganska stor avställningsyta då man t.ex. viker tvätt. Tänk också på belysningen, viktigt att det är riktigt bra med ljus då man arbetar i tvättstugan. Det där med var man ska hänga tvätten är också något vi funderar över. Man vill ju inte torktumla allt. Vi har funderat på någon form av vägghängd lösning, som skulle gå att fälla ner då man inte använder den men vi har inte hittat något som passat.
 
Jag skulle absolut vilja ha avhängningsmöjligheter direkt innanför dörren! Om klädvården någonsin (om inte av er så kanske av senare boende?) kommer att användas som groventré så vill man ha tvättmaskinen en bit ifrån dörren. Det känns också som om dörren är felvänd, men så kanske det inte är om man ser hela planlösningen. Korridoren mellan skåpraderna känns väldigt trång. Jag skulle absolut inte vilja ha mindre än 1 meter.

Vi har valt att bygga ett hus med rejäl tvättstuga (~12 kvadratmeter) och även ett stort skafferi. Det är idag så ovanligt att det till och med kommenterades på byggsamrådet. I positiva ordalag!
 
Hej!

Tack för jättebra tips! Hade inte tänkt på en hög kran där skurhinken ryms under. Vilken tur att du upplyste mig om detta, annars hade jag stått där och svurit varje gång det var dax att skura. Kanske skulle vara smart med en sådandär kran man kan dra ut munstycket med en slang?

När det gäller avhägningsmöjlighheter så är det nog, som ni säger, vettigt att planera in ett utrymme för detta. Där har vi något att tänka vidare på. Kanske skulle ha krokar direkt till höger och då flytta tvättmaskin, skåp och vask till andra sidan? Kan ju faktiskt vara fördel att få bort, framförallt tvättmaskin, från entrén.

Vi skulle också byggt en större tvättstuga om vi inte skulle vara så begränsade av byggstorlek som vi är. Vilken lyx med 12 m2 (i vårt perspektiv). Tillsist undrar jag vilken dörren det är som känns felvänd, Ella?

Tusen tack för Era kommentarer!
//Impossible

P.S Tar gärna emot fler tankar D.S
 
Hur är vattenledningarna dragna? Borde vara en fördel ur rörmokarens perspektiv att ha alla ledningar så nära varandra som möjligt? Kanske det skulle vara idé att placera värmepumpen längst bort (som ni har nu), sedan tvättmaskin och vasken bredvid. Vi är bortskämda genom att vi har ett separat "teknikrum" där värmepump, vattenberedare, el-central och allt sådant finns. Det ger lite extra utrymme i tvättstugan.
 
tummenmittihanden2 skrev:
Man vill ju inte torktumla allt. Vi har funderat på någon form av vägghängd lösning, som skulle gå att fälla ner då man inte använder den men vi har inte hittat något som passat.
Om du inte kollat än så kan jag tipsa om Bauhaus - där finns utdragbar vägghängd torkställning typ dragspel med 9 styva pinnar( inga linor) som finns i 60-cm till 120cm bredd, namnet "Ruck-zuck" , finns vid städdartiklar, stryckbrädor.
För tork på klädhängare finns så kallad vädringsställning, också vägghängd som kan fällas ner om inte används, ligger i beslagghyllor. rymmer 6-8 galgar, perfekt för skjortor. Har själv båda och är nöjd. Bra lösningar som tar litet plats.
gaia
 
Har tagit till mig skrivna tips och idéer. Utfallet blev enligt bifogad fil där
kloka tankar önskas.

//Impossible
 
  • klädvård 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.