1 560 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Snack om special...
Ska renovera en stuga (ca 1840) och golvbjälklaget ligger direkt i sand som hela grunden är fylld med. 3-4 cm mellanrum till golvplanket. Tänkte tilläggsisolera???
golvet är mkt kallt. Grunden är ca 80 cm hög. Tips Tips ngn med erfarenhet. Mkt påläst men detta går över min erfarenhet...
Hilfe...
golvet är mkt kallt. Grunden är ca 80 cm hög. Tips Tips ngn med erfarenhet. Mkt påläst men detta går över min erfarenhet...
Hilfe...
Vi hade också en s.k. mullbänksgrund, med golvet spikat i stockar som låg direkt i sanden.
Det här har vi tänkt mycket på...
Och vi gjorde så här:
Tog bort golv.
Grävde ur cirka 70 cm. (För att få kapillärbrytning i lecan)
Satte fast reglar i väggarna.
Fyllde med leca, i lös form (12 säckar á 1,7 kbm.)
Spikade tillbaka golvet.
Vi bytte iofs muren till leca också, men det hade funkat ändå.
Det här har vi tänkt mycket på...
Och vi gjorde så här:
Tog bort golv.
Grävde ur cirka 70 cm. (För att få kapillärbrytning i lecan)
Satte fast reglar i väggarna.
Fyllde med leca, i lös form (12 säckar á 1,7 kbm.)
Spikade tillbaka golvet.
Vi bytte iofs muren till leca också, men det hade funkat ändå.
Jag älskar läsa om sådant: skulle nå'n föreslå idag ett sådant bygge, dem skulle bli bombarderade med varningar för fukt och trärota osv. Trägrund direkt i sand...knappt om man vågar bygga lekstugan på det visset. Och så har den hållit i 150 år....
Vi hade jord, och på toppen av det lite sågspån.
Plankorna var helt gula undertill när vi lyfte dem. Gula som friskt virke är. De plankor som vi kapade var helt friska inuti. Det enda "felet" med dem var det slitage som skett under åren.
Och marken var snustorr under.
Men man valde nog bättre platser förr. Det är inte en slump att problemområden ofta heter ...dalen, kärr..., sjö... etc. Men de bra platserna är ju liksom upptagna nu...
Anledningen till att vi valde leca var att vi ville förändra så lite som möjligt, men ändå nå en viss kapillärbrytning och en viss isolering.
Leca är ju kapillärbrytande (kommer inte ihåg höjden) men fortfarande ett material som påminner en del om sten och sand. Inte minst i sin genomsläpplighet. Det binder viss fukt, men den fukten kommer i första hand att ligga mot marken.
Lecamuren har ju vissa likheter med en stenmur även den.
Och bjälkar spikade i väggarna eller friliggande stock är inte heller det någon avgörande skillnad.
Det vi "riskerar" är att skapa en "överstark" konstruktion. Dels pga att lecamuren bär bättre än stenmuren. Förut var ju huset fritt upplagt på fyra-sex upplag, idag är det mer en utbredd last.
Dels pga att reglarna styvar upp konstruktionen, som ju kunde röra sig fritt. Nu står ju motstående väggar i kontakt med varandra. (två av dem).
I övrigt: Ingen plast! Någonstans! I hela huset!
(Förutom i tillbyggnaden som är en stor plastpåse hela den)
Plankorna var helt gula undertill när vi lyfte dem. Gula som friskt virke är. De plankor som vi kapade var helt friska inuti. Det enda "felet" med dem var det slitage som skett under åren.
Och marken var snustorr under.
Men man valde nog bättre platser förr. Det är inte en slump att problemområden ofta heter ...dalen, kärr..., sjö... etc. Men de bra platserna är ju liksom upptagna nu...
Anledningen till att vi valde leca var att vi ville förändra så lite som möjligt, men ändå nå en viss kapillärbrytning och en viss isolering.
Leca är ju kapillärbrytande (kommer inte ihåg höjden) men fortfarande ett material som påminner en del om sten och sand. Inte minst i sin genomsläpplighet. Det binder viss fukt, men den fukten kommer i första hand att ligga mot marken.
Lecamuren har ju vissa likheter med en stenmur även den.
Och bjälkar spikade i väggarna eller friliggande stock är inte heller det någon avgörande skillnad.
Det vi "riskerar" är att skapa en "överstark" konstruktion. Dels pga att lecamuren bär bättre än stenmuren. Förut var ju huset fritt upplagt på fyra-sex upplag, idag är det mer en utbredd last.
Dels pga att reglarna styvar upp konstruktionen, som ju kunde röra sig fritt. Nu står ju motstående väggar i kontakt med varandra. (två av dem).
I övrigt: Ingen plast! Någonstans! I hela huset!
(Förutom i tillbyggnaden som är en stor plastpåse hela den)
Att golvet är kallt kan bero på att du har ett mellanrum på 3-4 cm. Prova att fylla på med torr sand för att få bort mellanrummet, så att golvet ligger dikt an sanden igen. Täta/laga sprickor i grundmuren så du får bort draget under golvet.
Man kan göra så men det är inte rätt
Klart att det är rätt, men det är fegt med billiga och enkla lösningar...
Gräv, köp och slit ut dig istället...
Men utan ironi:
Prova den enkla lösningen. Funkar det inte, ta min...
Hej på dig själv
Vi hade ingen fiberduk, och jag tycker inte att det behövs. För vad skall ta sig upp genom lecan, som en fiberduk kan hindra? Och omblandning med jorden känns inte heller alltför riskabelt, när man har upp mot en meter leca...
Jag minns tyvärr inte vad den kostade. Men det var troligtvis dyrare än en "vanlig" lösning. Men inte rasande mycket. Vi tog det direkt från fabrik. Köper man dem i femliterssäckar hos blomsterhandlaren blir det nog dyrare
Men det som är ett plus är att den är otroligt lätthanterad. Vi byggde en ränna, lyfte säckarna med traktor och lät kulorna rulla in genom ett hål i botten. Sedan skottar man bara runt dem med en spade.
Jämfört med att ta dit singel till botten, vilket är ett alternativ, så tror jag inte att man tjänar på det. Dels blir det två leveranser, dels blir det otroligt tungjobbat med singel.
Vi hade ingen fiberduk, och jag tycker inte att det behövs. För vad skall ta sig upp genom lecan, som en fiberduk kan hindra? Och omblandning med jorden känns inte heller alltför riskabelt, när man har upp mot en meter leca...
Jag minns tyvärr inte vad den kostade. Men det var troligtvis dyrare än en "vanlig" lösning. Men inte rasande mycket. Vi tog det direkt från fabrik. Köper man dem i femliterssäckar hos blomsterhandlaren blir det nog dyrare
Men det som är ett plus är att den är otroligt lätthanterad. Vi byggde en ränna, lyfte säckarna med traktor och lät kulorna rulla in genom ett hål i botten. Sedan skottar man bara runt dem med en spade.
Jämfört med att ta dit singel till botten, vilket är ett alternativ, så tror jag inte att man tjänar på det. Dels blir det två leveranser, dels blir det otroligt tungjobbat med singel.
Liknande trådar
-
Bästa elfirman, inget snack om att man dragit kabel själv!
El -
Snacka om humbugg att spara el
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Max längd på regel för att undvika stödstolpar / svikt. Finns det någon hobby-konstruktör som kan hjälpa? Specialfall.
Altan & Uteplats -
Quiz: Vad snackar snickarna om?
Quizkommentarer -
Skjutdörrar i specialmått för inomhus
Fönster & Dörrar