hej

skulle vilja ha råd hur jag ska göra.

har precis gjutit platta och ställt på ettt hus ca 70kvadrat.
där det gammla huset stod var det stengrund, det grävdes bort, men det var mycket stor sten under, samt gammla taket tegel fick bli fyllnads matrial. vi lag ut markduk sen tog vi tyo 0-16 och vibba ner det med den största vibben typ 450kg. vi satte kantbalkar ,golvvärme.drenering finns runt huset typ under L- balken.

nu till den stora frågan... nu visar det sig att det fattas markduk under ena långsidan på huset markduken ligger 1-meter in, vad ska man göra, kommer det att flytta sig eller med tiden sjunka.

kan man gräva upp en bit under plattan och lägga ut markduk och sen försöka vibba längs L- BALKEN. TACKSAM FÖR SNABBT SVAR.:confused::eek:

Det händer ingenting med huset.
Men lägg markduk under, och runt dräneringen innan du fyller igen.
Börja defenitivt inte gräva under kantbalken, det är nästan omöjligt att packa materialet när du fyller tillbaka det.

tack för svaret.

men vad jag förstår ska jag gräva upp längs kantbalken, lägga markduk där samt under dreneringen sen vibba ner det med vibb. vad det så du tänkt dig!!!

om ni redan lagt dränering etc på rätt sätt - gör ingenting!

Du ska inte gräva under kantbalken/plattan.

Det gör inte någon större skillnad att det inte finns markduk under plattan i ditt fall.
Du gör större skada om du börjar gräva.

EDIT: Läste ditt första inlägg slarvigt, missade att du redan lagt dräneringen.

Tips på hur du lägger dränering osv. finns avhandlat i många trådar på forumet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.