• Närbild på en avkopplad, smutsig krananslutning och slangen mot en kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökskran i rostfritt stål framför vita kakelplattor, diskho, tvåldispenser och diskmaskinsslang synlig.
    Skapa konto
  • Delar av en kran, inklusive munstycke och packningar, ligger på en vit yta.
    Skapa konto
Larsa Larsa skrev:
borde vara denna du behöver

[länk]

Vilken variant, finns M22, R20 och R15?

Ser ut att stå en text på den ena delen, kanske går att få ledning av? Annars får du mäta på blandaren.

Borde vara m22 om man tittar på vad standardstrilar har för gänga. Men jag kan ju inte vara säker…..

Larsa Larsa skrev:
Borde vara m22 om man tittar på vad standardstrilar har för gänga. Men jag kan ju inte vara säker…..
Mäter jag den delen som vanligtvis sitter på blandaren (som har en liten text och är i mitten på den sista bilden), gänga kanske det kallas så är delen som skruvas fast i blandaren. Den har en ytterdiameter på 22-23mm.

M-gängor mäts på hanen. Så diametern på gängan på kranen borde vara 22mm

Larsa Larsa skrev:
M-gängor mäts på hanen. Så diametern på gängan på kranen borde vara 22mm
Verkar vara 20 eller 22 på kranen. Behöver jag köpa till någon packning eller räcker det med M22? Ifall den är 20mm är det R20 varianten jag behöver då också?

Hej
Jag vill ju inte vara en gringubbe men det där är inte rätt sätt att koppla in en bänkdiskmaskin..
Byt blandaren till en med uttag istället.
När du kopplar direkt på pipen så är det tryck på själva pippackningen och insatsen i blandaren vilket den inte är byggd för.
Dessutom kommer du få en liten dusch varje gång du kopplar loss slangen för att du inte kan släppa ut trycket.
/ Björkskär

M Majak00 skrev:
Hej,

Har införskaffat en bänkdiskmaskin ([länk]) och vill nu koppla den till kranen.

Vad behöver jag köpa för att kunna koppla diskmaskinens invatten till kranens utvatten? Kika gärna på bilderna jag har lagt in.
Hej. Nu när det gått ett tag och du kanske fick ordning på det så har jag en fråga ska kranen vara på hela diskningen ?😅

Molly Björklund Molly Björklund skrev:
Hej. Nu när det gått ett tag och du kanske fick ordning på det så har jag en fråga ska kranen vara på hela diskningen ?😅
Det måste den, men läs igenom Björkskärs varning först 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.