Hallå!

Skulle av platsmässiga skäl behöva måla klart en furudörr nu under helgen och undrar om jag kan pruta på torktiderna.

Den ska först kvistlackas 2 gånger och där är det angivet att den är övermålningsbar efter 16 timmar.

Grundfärg 12 timmar

Snickerifärg 12 timmar, två strykningar.

Står i c:a 20 grader och det borde vara rätt låg luftfuktighet nu. Tänker också att furu bör suga in ganska mycket färg.

Någon som är bra på färg som vågar sig på en gissning hur mycket man kan snåla in på torktiderna på respektive strykning? Behöver dessutom måla på två sidor men kan nog vända dörren efter c:a 1 timme....kanske lite längre vid den sista strykningen.

Jag har idag lördag gjort första kvistlacken kl 11. Om jag skulle kunna göra andra strykningen efter 6-7 timmar skulle jag hinna med grundfärg runt midnatt men det kanske är önsketänkande?

Ska tilläggas att färgerna är från Byggmax...tycker det har funkat bra tidigare men dom tycks ha bytt fabrikat och snickerifärgen var VÄLDIGT tunn men med grundfärg och två strykningar snickerifärg har det ändå funkat bra på obehandlade lister :)

Tack
 
Åsa Lund
Vet inte hur mycket tiden påverkas men klart att det blir skillnad om
Du målar tunna lager med färg
Du sätter en fläkt intill så det blir bra luftväxling
Och så att du har varmt i rummet som du redan varit inne på
 
Jag brukar använda handpåläggning för att avgöra när det går att måla nytt lager. Färgen måste vara torr överallt, även i hörn där det lätt kan samlas lite mer. Nyckeln är tunna lager.

Annars får du helt enkelt chansa på att det blir ok resultat, och om inte vara beredd på att behöva göra om hela eller delar av jobbet.

Min erfarenhet av Byggmax snickerifärg (plastfärg) är att färgen torkar innan man hunnit få den från penseln till dörren...
 
Synd att du inte frågade lite tidigare, för nu är det väl redan gjort, eller iallafall all färg inköpt?

Jag hade sagt: ett lager vit spärrfärg (så dyr som möjligt :giggle:), låt torka 24 timmar, sedan slutmåla med färg av rätt glans. då behöver du inte "skynda på" eftersom det bara behövs två lager.

Det är viktigt att grundfärgen (spärrfärg/kvistlack) får härda innan man målar nästa lager annars får man genomblödning ändå (därav de två lagren?) och det tar mycket längre tid än "övermålningsbar".
 
Tack för svar! Jag lät allt ta sin tid för säkerhets skull och köper bättre snickerifärg nästa gång :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.