Hej

Vi har problem med att vårt fönster på eldstaden (Spartherm) sotar igen riktigt snabbt och mycket. Vi har ett hus byggt 1923 så tilluft är det inga större problem med. Det finns ingen sugfläkt i huset mer än Pax i badrummen (2st) som för det mesta så hörs års står still. Vi saknar också fläkt i eller på skorstenen. Däremot så har skorstensfejaren/muraren som utförde installationen använt två av tre pipor i murstocken. Dessa är alltså ihopkopplade till utsuget på kaminen (kaminen har ett rör som sedan splittas till två i murstocken). Kan det bidra till sämre drag? Men egentligen har vi inte dåligt drag som sagts. Se film.

Vi brukar elda ca 60liters säck (björkved, torr!!) per dygn.
En gång i veckan får jag göra rent glaset som då har blivit nästan helt svart så man inte ser igenom, glaset på filmen är rengjort i fredags. Men ni ser de svarta kanterna, så blir det snabbt om man inte gör rent glaset varje vecka.

Några tips hur man blir av med detta? Ja man kan ju alltid sluta elda men jag tänkte om vi önskar fortsätta elda:)
 
B
Ser ingen bild, men det är ganska modellspecifikt.
 
Jag kör visserligen med pellets men tvättar glaset varje morgon (kaminen är inte så het då) med vått tidningspapper. Är det besvärligare med TS' eldstad?
 
60 liter per dag är ganska mycket. Eldar man stora brasor sotar det mer på glaset än om man bara har några trän åt gången upplever jag. Men det är förstås skillnad på kamin och kamin..
 
För mycket bränsle i eldstaden som brinner samtidigt och luften räcker inte till och förbränning är inte optimal och sot lägger sej på det något kallare glaset. Försök med mindre ved i brasan eller mer förbränningsluft in i brasan.
Många gånger gör man ett fel att man laddar fult med ved och stryper luften för att det ska brinna länge på en sats. Då sotar det garanterat. Försök lägga max 1-1,5 liter ved åt gången.
Rensa glaset med våt tidning eller hushållspapper dopad i den gråa träaskan. Garanterat inga repor och går otroligt lätt att rensa bort sotet från glaset.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ser ingen bild, men det är ganska modellspecifikt.
Inlägget postades tyvärr två gånger, verkar inte gå radera ett inlägg, så filmen finns på en annan tråd. Men här kommer filmen igen.
 
yonna yonna skrev:
Jag kör visserligen med pellets men tvättar glaset varje morgon (kaminen är inte så het då) med vått tidningspapper. Är det besvärligare med TS' eldstad?
Om du skulle låta bli att tvätta glaset varje dag, hur länge skulle det då ta innan glaset blir helt svart eller som en väldigt mörktonad bilruta? Jag tvättar varje vecka rent glaset med tidningspapper vatten och aska men de svarta längs kanterna orkar jag inte alltid skrubba bort för det sitter som sjutton, måste vara en hel del tjära där. Sedan är det jobbigt att tvätta då det skvätter på golv och vägg nedanför kaminluckan, sjukt svårt att få bort. Så därför önskar jag längre intervall mellan tvättarna och därför om råd för att undvika att så mycket sot bildas
 
G gaia skrev:
För mycket bränsle i eldstaden som brinner samtidigt och luften räcker inte till och förbränning är inte optimal och sot lägger sej på det något kallare glaset. Försök med mindre ved i brasan eller mer förbränningsluft in i brasan.
Många gånger gör man ett fel att man laddar fult med ved och stryper luften för att det ska brinna länge på en sats. Då sotar det garanterat. Försök lägga max 1-1,5 liter ved åt gången.
Rensa glaset med våt tidning eller hushållspapper dopad i den gråa träaskan. Garanterat inga repor och går otroligt lätt att rensa bort sotet från glaset.
om jag kör med fullt öppet nedre spjäll dvs det som reglerar tilluften så känns det som att man eldar för fåglarna, men som du säger så blir det något mindre sot då. Det jag lagt märke till är att så fort lågorna börjar avta så bildas sot och det är viktigt att klossarna har Max 1cm mellan varandra. Blir det större så blir det som två olika brasor och ingen ”spalteffekt” bildas som bildar en raketstråle av eld mellan vedträna. Jag får hela tiden gå och justera vedträna och det är ju jobbigt givetvis.
 
V ViktorHg skrev:
60 liter per dag är ganska mycket. Eldar man stora brasor sotar det mer på glaset än om man bara har några trän åt gången upplever jag. Men det är förstås skillnad på kamin och kamin..
jag räknade nog lite fel men jag eldar lätt upp 1 säck per dygn och det går ibland två. 15 säckar är en stjälpt m3. Hos mig är det lite tvärtom, ju mer ”eldsvåda” jag har i kaminen desto mindre sot. Men det viktigaste är att lägga vedträna i kors (90 grader) mot springorna i botten på kaminen där tilluften kommer. Och de måste ligga tätt men med ca 1cm i mellanrum. Annars kvävs elden och låg eldtemp uppkommer och därmed sot…
 
Du kan försöka att elda med större bitar av ved och max 2 år gången ( när du fått upp brasan ) då begränsar du att det är en stor yta av ved som brinner samtidigt och hysterisk som på film. Det set ut som eld hos smeden eller filmen är i något snabbare tempo än i verkliga livet??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.