Hej jag har en liten dotter och ska snart få tillökning. Nu vill jag ha en snabb och känslig jordfelsbrytare centralt som skulle bryta utan att hon eller den nya knodden skulle komma i kontakt med någon el. Finns det jordfelsbrytare som klarar att bryta innan det skadar en liten barnkropp?
Jag har el till hus med panna och varmgarage, ingen utomhuskontakt om inte garaget räknas. 3 fas uttag i källaren och skall installera ett i garaget, gamla smälsäkringar.
Tackar för svar gärna med märke och modell :)

Finns ju med 10 mA känslighet, men då är det oftast enskilda uttag som avses att skyddas. Det är då praktiskt nästan omöjligt att ha så känsligt på en hel anläggning, man måste då sektionera i ganska många delar. Även vid 30 mA JFB bör man sektionera.
Men barn är väldigt känsliga, direktiven för t.ex. uttag utan petskydd även om JFB finns, anger de ska installeras på en höjd av minst 1,7m eller oåtkomligt just för att förhindra barnolycksfall, så det bästa är att helt enkelt gömma så mycket som möjligt (+ installera JFB givetvis som ett grundskydd).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.