Har gjort en liten utbyggnad som resulterade i en bortplockad yttervägg och insättning av en balk.
Nu har jag lite bekymmer när jag ska göra finliret för att täcka upplagen för balken och sätta taklist.
På ena sidan har jag en garderobsvägg och där kommer det funka perfekt med smygen jäms med garderoben + en extraregel ovanpå garderoben att sätta taklist mot. (bild 1)
På andra sidan vet jag däremot inte riktigt hur jag ska göra då smygen hamnar utanpå väggen och taklisten hamnar helt annorlunda. (bild 2 & 3)
Hyllplan och bräda i bild 3 endast för illustration.
Hur löser jag detta?
Nu har jag lite bekymmer när jag ska göra finliret för att täcka upplagen för balken och sätta taklist.
På ena sidan har jag en garderobsvägg och där kommer det funka perfekt med smygen jäms med garderoben + en extraregel ovanpå garderoben att sätta taklist mot. (bild 1)
På andra sidan vet jag däremot inte riktigt hur jag ska göra då smygen hamnar utanpå väggen och taklisten hamnar helt annorlunda. (bild 2 & 3)
Hur löser jag detta?
Kan du inte köra smyglisten hela vägen ut till karmen och sen sätta täckskivan nedanför den?Lindgrenski skrev:Har gjort en liten utbyggnad som resulterade i en bortplockad yttervägg och insättning av en balk.
Hur löser jag detta?
Det ska vara en vanlig svanhalslist men hade ingen att visa med. På bilden är det en madrassbotten.S Snickesnickarn skrev:
Problemet om jag sätter listen hela vägen ut så hamnar smygbrädan utanför taklist en. Tycker det ser skumt ut men det är kanske så man får göra.
Jag kanske inte riktigt hänger med i konstruktionen, men kan du inte bara kapa till list och täckskiva i rätt mått?Lindgrenski skrev:
Jag pratar inte om att kapa utan att smygbrädan i ovankant hamnar utanför taklisten på djupet, så att det blir en konstig kant där.S Snickesnickarn skrev:
Borde bli snyggare om jag kunde hitta en tunnare smygbräda.
Jag hade sågat ut i listen så att täckskivan går in jäms med listen, där de möts på samma djup..Lindgrenski skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar. Postar en större översiktsbild.Handyman 1 skrev:
Nån mer med tips?
Avslutet ska bli längst till höger på bild 2. Problemet är hur jag passerar smygbrädan med taklisten då smygbrädan bygger så mycket.M Muuuuurtin skrev:
Liknande trådar
-
Bosch diskmaskin ”smyg-fyller” med vatten när den är avstängd.
Vitvaror -
Golvsockel som fönstersmyg
Fönster & Dörrar -
Golvsockel, dörrfoder och taklist från Södra
Byggmaterial & Byggteknik -
3delad golvsockel + taklist
Byggmaterial & Byggteknik -
Hålkäl eller allmoge taklist med "antik" golvsockel och foder?
Byggmaterial & Byggteknik