Hej alla

jag har flyttat ny villa nylighen och har vattenbrun med bergvermesysytem.

på tappvattem har vi smutsigt vatten i kranen.
Frågan är vad är detta eller måste rena någon filter här.

Tack

• Vattenreningsutrustning och rör i ett pannrum med isolering och elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en smutsig vattenbrunn med synliga sediment och brun färgad vätska.
    Skapa konto
Krilleman
Fick du ingen genomgång av säljaren med instruktioner över vattenreningens funktion vid köpet?
Backspolning, påfyllning av salttabletter & tips och trix tänker jag?! :thinking:

Eller köpte du grisen i säcken med friskrivningsklausul?

Med det sagt så betyder inte det att det alltid är fel, jag köpte sista huset med just friskrivning pga att säljaren var ett dödsbo. Dock så kräver det mer av köparens kunskaper, inte säljaren.

Bästa svaret

Den vita tunnan ska det vara salt i. Det skall även vara 10-15 vatten i botten.
Tuben är en jonbytare som binder järn, mangan och kalk till sig. Salter laddar om filtermassan och får smutsen att släppa från filtermassan som då spolas ut i avloppet.

Kolla så att automatiken fungerar och backspolar filtret. Kolla om du kan få tag på tillverkaren om tips och trix.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej alla skickliga VVS

jag tänkte byta en gammal avlopsrör ( gjutjärn) från köket som ni ser på bilden nere.

röret kommer från köket till källare.
Jag ska kapa mitten på röret och koppla en plaströr 110 och rensrör frågan är hur jag kan koppla gjutjärn till plaströr. Vilken koppling behöver jag.

tack

• Gammalt gjutjärns avloppsrör från köket som behöver kopplas till plaströr.
    Skapa konto
Krilleman Krilleman skrev:
Fick du ingen genomgång av säljaren med instruktioner över vattenreningens funktion vid köpet?
Backspolning, påfyllning av salttabletter & tips och trix tänker jag?! :thinking:

Eller köpte du grisen i säcken med friskrivningsklausul?

Med det sagt så betyder inte det att det alltid är fel, jag köpte sista huset med just friskrivning pga att säljaren var ett dödsbo. Dock så kräver det mer av köparens kunskaper, inte säljaren.

Hej

galmam ägaren ajälv hade ingen kontroll på denna sysytem när vi köpte och huset var tomt ungefär 4 år och allt var stopp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.