Hej, behöver lite akut råd.
Jag har flyttat en dörr, därmed byggt en dörrkarm som nu är på plats, men tyvärr så är betongen kring dörrkarmen superporös.

När jag borrat och fäst karmhylsorna så har väggen rasat ständigt på flera ställen, har varit ett jävla helvete rent ut sagt.
Nu sitter karmen där och dörren passar i alla fall, men jag tycker att det är väldigt mkt ”luft” där skruvarna sitter. Jag hade gärna velat täta upp med någonting kring skruvarna så att det ska sitta bättre då det ändå ska hänga en dörr där som jag inte vill ska ramla ut.

Har googlat lite och undrar om till exempel ankarmassa skulle funka att bara spruta på kring skruvarna och väggen så att det sitter hårt? Eller finns det nåt annat man kan använda?

Spackel känns ju mer fint än hållfast, och jag behöver inte fylla ut all luft då jag ska in med isolering och sen foder för att täcka hålen.

Men för att stärka hållfastheten i dörrkarmen och väggen? Nån som har bra tips?

På väg till bygghandeln nu så ska handla lite grejer och hoppas få snabbt svar om nån vet 😅🤞🏼

se bilderna för detta hemska jobb i hemskt porös vägg.

Tackar på förhand för allt!

/G
 
  • Skadad vägg och dörrkarm, exponerad murbruk och sten, renoveringsarbete, trägolv, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med betydande spricka bredvid dörrkarm, reparationsbehov, synlig rå betong, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skada; exponerade tegelstenar, vitmålade lister, trägolv och en stödlist lutar mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
G Guzzen skrev:
Hej, behöver lite akut råd.
Jag har flyttat en dörr, därmed byggt en dörrkarm som nu är på plats, men tyvärr så är betongen kring dörrkarmen superporös.

När jag borrat och fäst karmhylsorna så har väggen rasat ständigt på flera ställen, har varit ett jävla helvete rent ut sagt.
Nu sitter karmen där och dörren passar i alla fall, men jag tycker att det är väldigt mkt ”luft” där skruvarna sitter. Jag hade gärna velat täta upp med någonting kring skruvarna så att det ska sitta bättre då det ändå ska hänga en dörr där som jag inte vill ska ramla ut.

Har googlat lite och undrar om till exempel ankarmassa skulle funka att bara spruta på kring skruvarna och väggen så att det sitter hårt? Eller finns det nåt annat man kan använda?

Spackel känns ju mer fint än hållfast, och jag behöver inte fylla ut all luft då jag ska in med isolering och sen foder för att täcka hålen.

Men för att stärka hållfastheten i dörrkarmen och väggen? Nån som har bra tips?

På väg till bygghandeln nu så ska handla lite grejer och hoppas få snabbt svar om nån vet 😅🤞🏼

se bilderna för detta hemska jobb i hemskt porös vägg.

Tackar på förhand för allt!

/G
Ankarmassa utanpå kommer inte öka hållfastigheten, som jag ser det så är fogskum det enda som får din karm att bli riktigt stabil, me se till att dörren är stängd samt att sätta distanser/kilar i alla springor så att dessa inte trycks ut med trycket ifrån expanderandet av skummet..
 
Redigerat:
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 3 till
  • Laddar…
Fogskum som limmar karm och rester av väggen tillsammans är inte fel, men var lite försiktig med att inte bara blåsa på. Det exspanderar häftigt och inte fel att fylla 2 gånger. Det går att göra iordning ena sidan med täckning som det ska vara och skumma lite lätt i botten, det limmar allt till en homogen massa.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Ah toppen tack för svar om ankarmassa. Min pappa föreslog också fogskum så det verkar som alla svar är lika 😊🙏🏻 mkt tacksamt!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Uppföljning!
Nu sitter dörren på plats och tätning med fogskum, blev toppen 😊👍🏻
Tack igen för goda råd!
 
  • Vit dörr under renovering, ojämnt karmarbete, spackel, skyddsplast, skräp, pågående hemförbättringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fredus och 5 till
  • Laddar…
Går dörren att öppna? 😂😂
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Går dörren att öppna? 😂😂
Berättigad fråga... 😄 mitt första försök med fogskum ledde till att jag fick såga runt hela dörrkarmen med ett bågfilsblad

/M
 
  • Gilla
Guzzen och 1 till
  • Laddar…
Hej dörren går perfekt 👍🏻 fogskummen jag använde (Pattex från Clas Ohlson) hade inte så stark fyllnad/tryck, så ingen risk för tryck på karmen och skev dörr som följd. Överskott av fog som svällde fram och bak drog jag av med en brödkniv, jättelätt att såga bort 😊👍🏻
Rekommenderas!

Kan tillägga att dörren är av gammal sort (1920-tal), 90 cm bred och djävulskt tung. Men 8 karmskruvshylsor och fogskum känns ändå toppen trots den hemskt porösa betongen 😅

Edit: jag hade inte kilar som föreslogs ovan när jag fogskummade, glömde det, men bra tips. Hade dock kilar på plats när jag byggde dörrkarmen så det har räckt, i o m inget stort tryck från fogskummen. Bjuder på en bild från det bygget 😊
 
  • Ihoplagda möbeldelar på golv med bandsäkring och kartonger, troligen monteringsprojekt i process.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.