Hej, behöver lite akut råd.
Jag har flyttat en dörr, därmed byggt en dörrkarm som nu är på plats, men tyvärr så är betongen kring dörrkarmen superporös.
När jag borrat och fäst karmhylsorna så har väggen rasat ständigt på flera ställen, har varit ett jävla helvete rent ut sagt.
Nu sitter karmen där och dörren passar i alla fall, men jag tycker att det är väldigt mkt ”luft” där skruvarna sitter. Jag hade gärna velat täta upp med någonting kring skruvarna så att det ska sitta bättre då det ändå ska hänga en dörr där som jag inte vill ska ramla ut.
Har googlat lite och undrar om till exempel ankarmassa skulle funka att bara spruta på kring skruvarna och väggen så att det sitter hårt? Eller finns det nåt annat man kan använda?
Spackel känns ju mer fint än hållfast, och jag behöver inte fylla ut all luft då jag ska in med isolering och sen foder för att täcka hålen.
Men för att stärka hållfastheten i dörrkarmen och väggen? Nån som har bra tips?
På väg till bygghandeln nu så ska handla lite grejer och hoppas få snabbt svar om nån vet 😅🤞🏼
se bilderna för detta hemska jobb i hemskt porös vägg.
Tackar på förhand för allt!
/G
Jag har flyttat en dörr, därmed byggt en dörrkarm som nu är på plats, men tyvärr så är betongen kring dörrkarmen superporös.
När jag borrat och fäst karmhylsorna så har väggen rasat ständigt på flera ställen, har varit ett jävla helvete rent ut sagt.
Nu sitter karmen där och dörren passar i alla fall, men jag tycker att det är väldigt mkt ”luft” där skruvarna sitter. Jag hade gärna velat täta upp med någonting kring skruvarna så att det ska sitta bättre då det ändå ska hänga en dörr där som jag inte vill ska ramla ut.
Har googlat lite och undrar om till exempel ankarmassa skulle funka att bara spruta på kring skruvarna och väggen så att det sitter hårt? Eller finns det nåt annat man kan använda?
Spackel känns ju mer fint än hållfast, och jag behöver inte fylla ut all luft då jag ska in med isolering och sen foder för att täcka hålen.
På väg till bygghandeln nu så ska handla lite grejer och hoppas få snabbt svar om nån vet 😅🤞🏼
/G
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Ankarmassa utanpå kommer inte öka hållfastigheten, som jag ser det så är fogskum det enda som får din karm att bli riktigt stabil, me se till att dörren är stängd samt att sätta distanser/kilar i alla springor så att dessa inte trycks ut med trycket ifrån expanderandet av skummet..G Guzzen skrev:Hej, behöver lite akut råd.
/G
Redigerat:
Fogskum som limmar karm och rester av väggen tillsammans är inte fel, men var lite försiktig med att inte bara blåsa på. Det exspanderar häftigt och inte fel att fylla 2 gånger. Det går att göra iordning ena sidan med täckning som det ska vara och skumma lite lätt i botten, det limmar allt till en homogen massa.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Hej dörren går perfekt 👍🏻 fogskummen jag använde (Pattex från Clas Ohlson) hade inte så stark fyllnad/tryck, så ingen risk för tryck på karmen och skev dörr som följd. Överskott av fog som svällde fram och bak drog jag av med en brödkniv, jättelätt att såga bort 😊👍🏻
Rekommenderas!
Kan tillägga att dörren är av gammal sort (1920-tal), 90 cm bred och djävulskt tung. Men 8 karmskruvshylsor och fogskum känns ändå toppen trots den hemskt porösa betongen 😅
Edit: jag hade inte kilar som föreslogs ovan när jag fogskummade, glömde det, men bra tips. Hade dock kilar på plats när jag byggde dörrkarmen så det har räckt, i o m inget stort tryck från fogskummen. Bjuder på en bild från det bygget 😊
Rekommenderas!
Kan tillägga att dörren är av gammal sort (1920-tal), 90 cm bred och djävulskt tung. Men 8 karmskruvshylsor och fogskum känns ändå toppen trots den hemskt porösa betongen 😅
Edit: jag hade inte kilar som föreslogs ovan när jag fogskummade, glömde det, men bra tips. Hade dock kilar på plats när jag byggde dörrkarmen så det har räckt, i o m inget stort tryck från fogskummen. Bjuder på en bild från det bygget 😊
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips/Råd anläggning ny gräsmatta
Gräsmatta -
Mkt eftersatt trädgård/gräsmatta. (Köpt fritidshus) Hur löser jag det?
Gräsmatta -
Trädäck på plattor på lätt sluttande gräsmatta
Altan & Uteplats -
Hur ritar jag ut 22.5 graders vinkel på gräsmattan?
Altan & Uteplats -
Trädäck på plattor på gräsmatta - antal plattor samt vilka reglar?
Altan & Uteplats