Ja som rubriken lyder så undrar jag vad deras favoritföda är. Är så trött på gangstern som rumsterar innanför sovrumsväggen och håller mig vaken på nätterna. Tänker dock inte att ta död på den, utan får väl inhandla en fälla där jag kan åka iväg med den en bit och släppa ut den när/om den går i. Tacksam för svar
 
  • Älska
Skåne2020
  • Laddar…
Chokladsås funkar rätt bra i mina fällor.
 
  • Gilla
Neta58
  • Laddar…
N Neta58 skrev:
Ja som rubriken lyder så undrar jag vad deras favoritföda är. Är så trött på gangstern som rumsterar innanför sovrumsväggen och håller mig vaken på nätterna. Tänker dock inte att ta död på den, utan får väl inhandla en fälla där jag kan åka iväg med den en bit och släppa ut den när/om den går i. Tacksam för svar
Våra möss var väldigt svaga för choklad. Jag gillrade våra fällor med billigaste mjölkchokladen jag hittade och lyckades ta ett tiotal möss i stugan förra året, sen blev det lugnt på musfronten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kladdiga saker är bra så de inte kan ta med sig bytet. Tror jordnötssmör är gångbart också.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
A
Brukar köra snickers med gott resultat.

Tänk dock på att du måste åka iväg med dem en bra bit om du ska släppa ut dem. De är duktiga på att hitta tillbaka. Jag försökte den varianten med tröttnade till slut, och förlikade mig med det faktum att det var bäst i längden att avliva djuren med snabba och effektiva dödande fällor. Det finns forskning som visar på att de kan hitta tillbaka från drygt 3 km.
 
  • Gilla
Sittställning och 3 till
  • Laddar…
Jag har fått diverse olika råd och testat alla. De fungerar allihop. Choklad, nutella, jordnötssmör, kaviar, sylt och några till. De små kräken äter ju allt. Kladdiga saker behöver man inte fylla på lika ofta, men annars verkar det mesta funka.
 
Jordnötssmör och dadlar har funkat för mig på möss. Bara testa på.
 
Det mesta fungerar. Här hemma kör vi med jordnötssmör.

om vi åker bort någon vecka så blir det istället att vi använder möss :/ (ofrivilligt skall tilläggas)
 
Nougat brukar fungera bra.
Lagom mjukt och kladdigt.
 
Vi råkade ha chokladdoppade russin hemma, så vi testade med det. Kollade fällan efter en halvtimme, då var råttan fångad. Vi visste iofs precis var den rörde sig och kunde rigga fällan alldeles bredvid en av dess gångar.
 
Ingenting har jag i min fångstbur, de går in där ändå av ren nyfikenhet. Jag brukar fånga dem förr eller senare med oagnad bur. Oftast förr...
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jordnötssmör och bacon. Nystekt bacon kan de inte motstå.

Mvh //Råttägare
 
  • Gilla
Juwe och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en nice fälla om du vill ha dom levande
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Om ni har internet i närheten rekommenderar jag att sätta upp en lämplig webkamera, då kan du både se samt få larm om fällan slår ihop. Då kan man ta sig dit och göra sig av med liket innan det stinker ner hela huset(inte kul alls).
 
N Neta58 skrev:
Ja som rubriken lyder så undrar jag vad deras favoritföda är. Är så trött på gangstern som rumsterar innanför sovrumsväggen och håller mig vaken på nätterna. Tänker dock inte att ta död på den, utan får väl inhandla en fälla där jag kan åka iväg med den en bit och släppa ut den när/om den går i. Tacksam för svar
Tusen tack för alla tips i natt kom katterna in med en död mus och lekte järnet med den stackars kraken. Återstå att se om det var den som var marodören eller om resten av släkten är kvar
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.