Har en mindre tvättstuga, 5m2 och behöver lite tankar kring vad som är smartaste/billigaste sättet att torka tvätten. Har 4 alternativ.

  • Använda befintligt 500w el-element. Gammalt och termostaten verkar inte funka så det slår aldrig ifrån. Har tidigare stått på rätt låg värme 24/7 på vintern. Kan i och för sig sätta en shelly för styrning. Elementet behövs i princip inte för att hålla 15grader i rummet utan det går att fixa med spillvärme från övriga rum som värms med luft/vatten. Men då torkar inte tvätten
  • Torka tvätten i ett torkskåp. Ca 20 år gammalt, oklar info om det.
  • Torktumla. Läst att det är väldigt energikrävande men maskinen är bara 2 år så ”modern”
  • Avfuktare, får köpas i så fall men ser det finns mindre woods modeller för ca 1600kr
Småbarnsfamilj så blir en hel del tvättar även om vi fyller upp mer noggrant nu


Edit:
Försök resonera utifrån ovan alternativ. Får visst lägga till att nej, torka tvätt ute är inte ett av ovan alternativ. Det gör vi på sommaren men inte mer. Så där behövs ingen input kring det. Inte heller att hänga tvätten i vardagsrummet. Jag unnar mig att ha en tvättstuga (ett tag till) och slippa ha tvätten framme.
 
Redigerat:
Måste du torka tvätten med värme?
 
O olofh skrev:
Har en mindre tvättstuga, 5m2 och behöver lite tankar kring vad som är smartaste/billigaste sättet att torka tvätten. Har 4 alternativ.

  • Använda befintligt 500w el-element. Gammalt och termostaten verkar inte funka så det slår aldrig ifrån. Har tidigare stått på rätt låg värme 24/7 på vintern. Kan i och för sig sätta en shelly för styrning. Elementet behövs i princip inte för att hålla 15grader i rummet utan det går att fixa med spillvärme från övriga rum som värms med luft/vatten. Men då torkar inte tvätten
  • Torka tvätten i ett torkskåp. Ca 20 år gammalt, oklar info om det.
  • Torktumla. Läst att det är väldigt energikrävande men maskinen är bara 2 år så ”modern”
  • Avfuktare, får köpas i så fall men ser det finns mindre woods modeller för ca 1600kr
Småbarnsfamilj så blir en hel del tvättar även om vi fyller upp mer noggrant nu
Kanske nåt sånt istället? :thinking:
En tecknad bild av två personer som ser på tvätt på en klädstreck med texten "det torkar tvätten med den senaste tekniken - en kombination av sol- och vindkraft".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Måste du torka tvätten med värme?
torkar för långsamt om jag bara hänger den på torkställning i tvättstugan, blir sur då. Om jag inte startar elementet
 
BengtH BengtH skrev:
Kanske nåt sånt istället? :thinking:
[bild]
Hög luftfuktighet ute idag så det är inte ett alternativ Trädäck uteplats med vattenpölar och trädgårdsmöbler på en regnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beltes och 1 till
  • Laddar…
Om tumlaren är av värmepumptyp så är antagligen den det minst dåliga av alternativen.
 
Logad Logad skrev:
Om tumlaren är av värmepumptyp så är antagligen den det minst dåliga av alternativen.
Jag tvivlar! Jag har visserligen själv precis bestält en sådan. Men jag tror faktiskt inte att det är någon större skillnad. Iaf inte vintertid. Det är väl på precis samma sätt som gamla glödlampor. Där alltså väldigt mycket av tillförda energin blev till värme istället för ljus.
Så en torktumkare av värmepumpstyp är nog effektivare på att torka kläder. Men å andra sidan krävs då annan uppvärmning i tvättstugan.

Mitt svar/förslag på TS fråga är avfuktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.