Hej,

Håller på och plockar in offerter för en solcellsanläggning.

Idealt skulle jag vilja ha ett system med batterier där jag kan styra laddning och urladdning. Detta för att i stora drag kunna sälja överskottet på dagen när spotpriset är högt och ladda batteriet på natten vid de tillfällen elen är väldigt billig. Tanken är sen att använda batterierna morgon och kväll när priset är högt men jag inte har någon egen produktion.

Exakt när och hur sälj/förbrukning/inköp av energin sker kommer styras av med hjälp av home assistant och relevanta parametrar. Har spotpriset och prognostiserad produktion bland annat att förhålla mig till. På sikt kommer det även komma in en elbil i ekvationen varpå man även kan labba med laddningsnivå baserat på behov, produktion och spotpris.

Försöker nu få grepp på vilka växelriktare som är lämpliga för att få detta görbart. Har varit i kontakt med Ferroamp och de har egentligen allt jag söker där man genom MQTT kan styra om batterierna ska gå på "auto", ladda eller ladda ur. Det går även att specificera via MQTT hur många Watt som skall laddad eller laddas ur. Del av funktionaliteten går även att få genom schemaläggning (med spotpris) i deras app med om mina egna trollkonster skulle balla ur.

Nackdelen är dock att Ferroampen är rätt dyr i jämförelse.

Har även tittat lite på Fronius nya generation av växelriktare, dock får jag ingen klarhet i hur mycket det går att styra. Känslan jag får av dem är att deras ekosystem mer går ut på att ha så hög andel egennyttjande av producerad energi som möjligt snarare än att få lönsamhet i systemet så snart som möjligt. Har dock inte lyckas komma i kontakt med företaget och solcellsfirmorna jag varit i kontakt med ser mest ut som frågetecken, de är mer redo att prata omkull gemene man än en nörd.

Hur de andra forutom Ferroamp (Fronius, Huawei, GoodWe m.fl.) funkar i det avseende jag eftersöker har jag ingen aning och och vänder mig därför hit.

Är det någon som brottats med dessa tankar innan, eller har ni någon input i ämnet?
 
  • Gilla
bollen och 3 till
  • Laddar…
K
Som du säger har ferroamp mqtt och de andra ligger efter på den fronten. Elpriserna får man in via tibber eller ett annat plugin som hämtar direkt från nordpool in till home assistant.

De flesta växelriktare har ju modbus sunspec, men det är bara för att läsa ut värden som jag fattat det.

Fronius har ju analoga in/utgångar som kanske kan användas för att styra. Sedan har ju BYD batteriet nätverk, så man kanske kan styra det direkt istället för att gå via fronius?

Skulle vara intressant att du delar med dig av script sedan på hur man läser prognosen och bestämmer när det ska köpas/sväljas osv.
 
Får se om jag kan läsa in mig på BYD!

En av installatörerna jag snackade med, en mindre firma, sa att man kanske kan sätta ett relä mellan växelriktaren och batteriet för att på så sätt koppla bort det när man inte laddar eller laddar ur, då det verkar som om vissa system vill göra något av dem beroende på om man har produktion eller ej. Vore ju kanon om det funkar så enkelt, men spontant känns det som om växelriktaren kommer ge felmeddelanden när den tappar kontakt med batteriet för jämnan. Har ju inget system än och är generellt för okunnig inom ämnet för att avgöra om det kan vara en lösning. Någon som har testat något liknande?

Vet att Tesla Powerwall har funktionerna jag eftersöker, så ett alternativ kan ju vara att vänta på att PW lanseras i Sverige och köra en sån på befintlig växelriktare.
 
K
R Rackarnsunge skrev:
Får se om jag kan läsa in mig på BYD!

En av installatörerna jag snackade med, en mindre firma, sa att man kanske kan sätta ett relä mellan växelriktaren och batteriet för att på så sätt koppla bort det när man inte laddar eller laddar ur, då det verkar som om vissa system vill göra något av dem beroende på om man har produktion eller ej. Vore ju kanon om det funkar så enkelt, men spontant känns det som om växelriktaren kommer ge felmeddelanden när den tappar kontakt med batteriet för jämnan. Har ju inget system än och är generellt för okunnig inom ämnet för att avgöra om det kan vara en lösning. Någon som har testat något liknande?

Vet att Tesla Powerwall har funktionerna jag eftersöker, så ett alternativ kan ju vara att vänta på att PW lanseras i Sverige och köra en sån på befintlig växelriktare.
Ja du kommer få massa felkoder och larm om du bryter spänningen mellan växelriktaren och batteriet. Så det är är en dålig lösning
 
Hej,

Lite sent men förhoppningsvis inte för sent svar. Jag är ute efter samma sak, vill själv kunna styra upp- och urladdning då det bör vara möjligt att spara (tjäna) en del på det. De flesta (möjligen FerroAmp undantaget) verkar, som du säger, vara inriktade på att maximera egenförbrukningen. Ekonomiskt sett är detta vansinne med de marknadsmässiga förutsättningar som finns här och nu. Lägg sedan till skatteavdraget på 60 öre/kWh och det går från vansinne till ren dårskap, om man nu kan rangordna vansinne och dårskap.

Som jag tolkar det så bör det vara möjligt att styra upp- och urladdning av batteri i växelriktare från Fronius, SMA och KOSTAL. Manualerna är lite (mycket) otydliga men åtminstone för Fronius finns exempel på hur man skriver register för att åstadkomma upp- och urladdning med maximal specificerad effekt, och om det ska ske från PV och/eller till/från nät. Se s. 69-70 i https://www.fronius.com/~/downloads/Solar Energy/Operating Instructions/42,0410,2649.pdf
Finns även lite mer om registermappar i flera av deras växelriktare: "The register lists can be downloaded from the Fronius website:
https://www.fronius.com/de/downloads / Solar Energy / Modbus Sunspec Maps, State Codes and Events"
Har ingen aning om man måste ha någon form av installatörskod för att kunna skriva till dessa register, nämns inget om det. Kan någon testa och dela med sig av resultatet? Läs av något värde med RW och skriv tillbaka samma för att se om det kommer något felmeddelande eller ej.

För KOSTAL finns "KOSTAL Interface description MODBUS (TCP) & SunSpec with control information" och för SMA finns en "Modbus list" https://files.sma.de/downloads/MODBUS-HTML_STPxx-3SE-40_30002R_V10.zip
Finns någon not om att inte skicka Modbusmeddelanden för ofta (som tätast var 10:e sekund om jag minns rätt) för någon av dessa tillverkare, samt att man ska vara försiktig med vilka register man skriver till då det sliter på flashminnet. Register avsedda för täta uppdateringar är inte flash så där är det bara att skriva på.

Kan naturligtvis även läsa mycket info om produktion/konsumption. Kan vara bra för att göra egen avläsning om man inte litar på att tillverkarna kommer att erbjuda rimligt prissatt tjänst för datalagring och övervakning i framtiden. Finns även för smart meters men jag har inte hunnit kolla på dessa ännu.

Har försökt hitta liknande info hos Huawei, Sungrow och Growatt men har inte hittat något. Huawei och Sungrow är medlemmar i SunSpec, Growatt verkar inte vara det.

SolarEdge nämner SunSpec flera gånger och man kan definitivt läsa data från deras växelriktare (och mätare) men jag är osäker på om det går att styra upp- och urladdning. Tveksamt att det skulle gå enligt en tråd här: https://discourse.nodered.org/t/solaredge-modbus-registers-sunspec/37683

Det verkar genomgående vara så att tillverkare av växelriktare gör sitt allra yttersta för att gömma all väsentlig information om sina produkter, förutom de enklaste effektsiffrorna samt den uppsjö certifieringar de har.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
R Rackarnsunge skrev:
Hej,

Håller på och plockar in offerter för en solcellsanläggning.

Idealt skulle jag vilja ha ett system med batterier där jag kan styra laddning och urladdning. Detta för att i stora drag kunna sälja överskottet på dagen när spotpriset är högt och ladda batteriet på natten vid de tillfällen elen är väldigt billig. Tanken är sen att använda batterierna morgon och kväll när priset är högt men jag inte har någon egen produktion.

Exakt när och hur sälj/förbrukning/inköp av energin sker kommer styras av med hjälp av home assistant och relevanta parametrar. Har spotpriset och prognostiserad produktion bland annat att förhålla mig till. På sikt kommer det även komma in en elbil i ekvationen varpå man även kan labba med laddningsnivå baserat på behov, produktion och spotpris.

Försöker nu få grepp på vilka växelriktare som är lämpliga för att få detta görbart. Har varit i kontakt med Ferroamp och de har egentligen allt jag söker där man genom MQTT kan styra om batterierna ska gå på "auto", ladda eller ladda ur. Det går även att specificera via MQTT hur många Watt som skall laddad eller laddas ur. Del av funktionaliteten går även att få genom schemaläggning (med spotpris) i deras app med om mina egna trollkonster skulle balla ur.

Nackdelen är dock att Ferroampen är rätt dyr i jämförelse.

Har även tittat lite på Fronius nya generation av växelriktare, dock får jag ingen klarhet i hur mycket det går att styra. Känslan jag får av dem är att deras ekosystem mer går ut på att ha så hög andel egennyttjande av producerad energi som möjligt snarare än att få lönsamhet i systemet så snart som möjligt. Har dock inte lyckas komma i kontakt med företaget och solcellsfirmorna jag varit i kontakt med ser mest ut som frågetecken, de är mer redo att prata omkull gemene man än en nörd.

Hur de andra forutom Ferroamp (Fronius, Huawei, GoodWe m.fl.) funkar i det avseende jag eftersöker har jag ingen aning och och vänder mig därför hit.

Är det någon som brottats med dessa tankar innan, eller har ni någon input i ämnet?

Ja EXAKT vad jag tänker på. Jag är precis som du i köpfasen av solanläggning och blev på riktigt förvånad över tex Ferroamp när de skriver att man laddar batteriet billigt och sen säljer när priset är högt. Va helt övertygad om att det gällde smart styrning så blev besviken över att det handlade om att bara schemalägga efter tidur. Och det kan ju stämma ibland men inte alltid, Hittade du någon lösning som du vill dela med dig av?
 
Hej,

Det landade i en "vanlig" anläggning. Växelriktare från SMA.

Precis som någon tidigare skribent skrev så verkar företagen göra sitt bästa för att dölja specifikationerna och när man väl får tag på någon så verkar de inte veta vad som gäller.

Det är en mycket märklig bransch, hoppas den mognar.

Min slutsats var att det bara var ferroamp som kunde leverera det jag önskade, men då blev det istället omotiverat dyrt. Räknade på 6000 cykler på batterierna vid 50% urladdning och "besparingen" skulle typ täcka halva kostnaden för batterierna. Hade jag bara gått säg 10 000 back på batterierna över deras livslängd hade den kunnat vara värt det förutsatt att växelriktaren hade kunnat kompletterats med ödrift, just för att det är nice att kunna köra off-grid.

Hoppas kunna komplettera med typ Tesla Powerwall om dessa släpps i Sverige, då jag uppfattar det som att man med dessa kan göra ungeför det jag önskar.
 
R Rackarnsunge skrev:
Hej,

Det landade i en "vanlig" anläggning. Växelriktare från SMA.

Precis som någon tidigare skribent skrev så verkar företagen göra sitt bästa för att dölja specifikationerna och när man väl får tag på någon så verkar de inte veta vad som gäller.

Det är en mycket märklig bransch, hoppas den mognar.

Min slutsats var att det bara var ferroamp som kunde leverera det jag önskade, men då blev det istället omotiverat dyrt. Räknade på 6000 cykler på batterierna vid 50% urladdning och "besparingen" skulle typ täcka halva kostnaden för batterierna. Hade jag bara gått säg 10 000 back på batterierna över deras livslängd hade den kunnat vara värt det förutsatt att växelriktaren hade kunnat kompletterats med ödrift, just för att det är nice att kunna köra off-grid.

Hoppas kunna komplettera med typ Tesla Powerwall om dessa släpps i Sverige, då jag uppfattar det som att man med dessa kan göra ungeför det jag önskar.
Slänger in en aktör till som jag varit i kontakt med som jag tror har alla önskemål som nämns i tråden. Kommer förmodligen lägga beställning till veckan efter att jag fått svar på ett par detaljer. Jag pratar iaf om Enequi och deras lösning quipower. Där köps elen inte på schema utan smart av systemet utifrån inlästa elpriser från nordpol, väder, batteristatus, husets förbrukningsmönster m.m
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Slänger in en aktör till som jag varit i kontakt med som jag tror har alla önskemål som nämns i tråden. Kommer förmodligen lägga beställning till veckan efter att jag fått svar på ett par detaljer. Jag pratar iaf om Enequi och deras lösning quipower. Där köps elen inte på schema utan smart av systemet utifrån inlästa elpriser från nordpol, väder, batteristatus, husets förbrukningsmönster m.m
Kul jag hittade oxå de efter lite sökande, kontaktade dem och väntar på svar.
Har du fått offert och vad får man isf betala för ett system?
Vet du om det bara ”core” som de utvecklar själva? Växelriktaren och batterierna hittade jag ganska snabbt i öst med priser som verkar lägre än ferroamp :)
// Pontus
 
P Pontus Theander skrev:
Kul jag hittade oxå de efter lite sökande, kontaktade dem och väntar på svar.
Har du fått offert och vad får man isf betala för ett system?
Vet du om det bara ”core” som de utvecklar själva? Växelriktaren och batterierna hittade jag ganska snabbt i öst med priser som verkar lägre än ferroamp :)
// Pontus
Hej, jag tror det är Core och mjukvaran som dom utvecklar. Kan skicka det jag har till dig
 
  • Gilla
Pontus Theander
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Hej, jag tror det är Core och mjukvaran som dom utvecklar. Kan skicka det jag har till dig
Jag fick detta svar
"
Ämne: RE: Core

Hejsan Pontus,

Tack för visat intresse !
Så som det ser ut just nu så ställer man in att energilagret ska ladda energi exempelvis mellan 02:00-04:00 då energin oftast är som billigast.
"
Så kanske inte så smart som jag hade hoppats :)
 
P Pontus Theander skrev:
Jag fick detta svar
"
Ämne: RE: Core

Hejsan Pontus,

Tack för visat intresse !
Så som det ser ut just nu så ställer man in att energilagret ska ladda energi exempelvis mellan 02:00-04:00 då energin oftast är som billigast.
"
Så kanske inte så smart som jag hade hoppats :)
Intressant. Svaret jag fått är att dom inom ett par månader har licens klar för att kunna läsa in elpris från nordpol och att systemet då kommer använda den faktan.
 
Jag har börjat titta på solceller också men har slagits av tanken att det kanske skulle vara bra att börja med ett energilager. Under de flesta dygn kan man köpa el för ganska lite pengar under några timmar, men man måste ju då kunna styra exakt när man ska köpa in och när man ska låta energilagret (batterierna) gå in och "nolla" elinköpet från nätet. Är detta en olönsam affär eller skulle man kunna börja med detta och komplettera med solceller senare? Mitt problem med solcellerna är att det kanske är asbest i takskivorna och då blir det kanske för omständligt att först byta tak och sedan lägga på solceller.

Om bara energilagret är styrbart skulle jag kunna skriva program och ta hem spotpriser och ha som underlag för när laddning ska ske. Eventuellt kan jag komplettera med att styra bergvärmen (IVT C9 från 2007) så den inte värmer i onödan då det är dyrt för att inte dra ur batterierna i onödan. Den verkar inte kunna styras så enkelt men man kan lura tempgivaren att det plötsligt blivit sommar ute genom att lägga en resistans i serie med utegivaren (och omvänt om man vill tvinga den att värma).

Vi gör av med nästan 30 000 kWh/år så det finns ett visst incitament att sänka elkostnaden...
 
F fb35523 skrev:
Jag har börjat titta på solceller också men har slagits av tanken att det kanske skulle vara bra att börja med ett energilager. Under de flesta dygn kan man köpa el för ganska lite pengar under några timmar, men man måste ju då kunna styra exakt när man ska köpa in och när man ska låta energilagret (batterierna) gå in och "nolla" elinköpet från nätet. Är detta en olönsam affär eller skulle man kunna börja med detta och komplettera med solceller senare? Mitt problem med solcellerna är att det kanske är asbest i takskivorna och då blir det kanske för omständligt att först byta tak och sedan lägga på solceller.

Om bara energilagret är styrbart skulle jag kunna skriva program och ta hem spotpriser och ha som underlag för när laddning ska ske. Eventuellt kan jag komplettera med att styra bergvärmen (IVT C9 från 2007) så den inte värmer i onödan då det är dyrt för att inte dra ur batterierna i onödan. Den verkar inte kunna styras så enkelt men man kan lura tempgivaren att det plötsligt blivit sommar ute genom att lägga en resistans i serie med utegivaren (och omvänt om man vill tvinga den att värma).

Vi gör av med nästan 30 000 kWh/år så det finns ett visst incitament att sänka elkostnaden...
Ja men det gröna bidraget får man bara för anläggning för energilagring av egenproducerad solenergi, eller fossilfri. Lekte själv med tanken på ett billigt elverk bara för att få avdraget godkänt :)

Finns bara någon hybridväxelriktare med ingångar som man kan styra via smart relä så är det relativt enkelt att lösa styrningen själv. Jag har själv Home Assistant som styr luft/vatten värmepumpen genom att lura pumpen att vattnet i tanken är varmt när priset är 20% över dagens snittpris och varmvattenberedaren är blockad när priset är 20% högre än dagens minpris.
Kan även blocka cirkulationspumpen för golvvärmen vid högt pris.
Hårdvaran är raspberry pi, shelly 1, 3fas kontaktor och ett motstånd. Under 2000kr.
Mjukvaran är home Assistant och nordpols api och egen programmering.
 
Mig veterligen är ferroamp de enda som går att styra externt på ett rimligt sätt.

Angående styrning av IVT, kolla upp ems-esp!

Angående Enequi så går dessa inte att styra externt med exempelvis Home Assistant. Man blir således tvungen att förlita sig på tillverkaren, och möjligen även kontakt med deras servrar.

Om tillverkaren inte underhåller app osv i 15 år eller vad man får ut i livslängd hos batterierna så står man ju eventuellt där med byxorna nere. Kan vara värt att ha med sig.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.