Hej,
Jag har nyss köpt ett hus, byggt 2010. Alla strömställare är av klenspänningstyp, 12V, vilka kontrollerar dimningsbara relän (på DIN rail) i centralen som sen styr all belysning. Nu skulle jag gärna bygga om så att all belysning kunde styras via google home eller liknande smart home lösning. Har googlat runt som en dåre men hittar inga 12VDC/230VAC smart relän vad jag kan förstå... Någon som gjort liknande jobb förut? Har hört runt med lokala elektriker men ingen större hjälp tyvärr.
En grej till, jag skulle vilja byta alla strömställare i huset, de enda jag hittat såhär långt är Schneider Electric remova serien o de ser inget vidare ut i min mening.
https://www.se.com/se/sv/product/WD...dikering-1224-ac-1230-dc-snabbanslutning-vit/
Uppskattar all hjälp och tips!
Jag har nyss köpt ett hus, byggt 2010. Alla strömställare är av klenspänningstyp, 12V, vilka kontrollerar dimningsbara relän (på DIN rail) i centralen som sen styr all belysning. Nu skulle jag gärna bygga om så att all belysning kunde styras via google home eller liknande smart home lösning. Har googlat runt som en dåre men hittar inga 12VDC/230VAC smart relän vad jag kan förstå... Någon som gjort liknande jobb förut? Har hört runt med lokala elektriker men ingen större hjälp tyvärr.
En grej till, jag skulle vilja byta alla strömställare i huset, de enda jag hittat såhär långt är Schneider Electric remova serien o de ser inget vidare ut i min mening.
https://www.se.com/se/sv/product/WD...dikering-1224-ac-1230-dc-snabbanslutning-vit/
Uppskattar all hjälp och tips!
Bilder på befintliga utrustningen kan underlätta.
Vad är det för trådar/kablar mellan strömbrytarna och utrustningen i centralen?
Är det infälld installation i VP-rör/flexslang?
Då bör det gå att byta ut trådarna om de inte är godkända för 230V.
Vad är det för trådar/kablar mellan strömbrytarna och utrustningen i centralen?
Är det infälld installation i VP-rör/flexslang?
Då bör det gå att byta ut trådarna om de inte är godkända för 230V.
Har lite taskigt med bilder då jag inte är hemma men här kan man se relän och trådar i centralen. Trådarna går i rör. Jag hade hoppats på att det fans liknande relän med smart funktion eftersom jag ogärna hade dragit om all tråd/kabel (jag skulle gissa att det är ett 30-tal brytare i huset...)Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Malmbergs smart home enkelt astrour.
Villalarm & Hemautomation -
Homey Pro 2023, Solceller, smart styrning VP
Checkwatt och Homevolt - så funkar smart styrning av batterilager
Artikelkommentarer -
Smart lås med Apple Homekey?
Styra handdukstorken med IKEA Home smart eller Google