Hej,

Funderar på ett begagnat Kalmar-hus, byggår 2016, som säljes med oinredd övervåning, och önskar få lite hjälp rörande ett par punkter i besiktningsprotokollet:

Taket
Underlagstaket består av träfiberskivor. Eftersom underlagstaket består av träfiberskivor utan yttre täckning av papp under takbeklädnaden, finns risk vid ogynnsam väderlek att regnvatten/snö tränger in i skivskarvar med läckage på vindsutrymmet som följd. Med tiden kan även träfiberskivorna drabbas av fuktskador
Jag har dålig koll, men det låter lite konstigt att detta saknas på den här typen av hus?

Grunden
Varmgrund. I en inneluftsventilerad krypgrund (varmgrund) är marken och kantbalken isolerade, och bjälklaget är endast isolerat med en begränsad ljudisolering. Grunden ventileras mekaniskt med frånluft kopplat till husventilationen och för att uppnå en energieffektiv lösning kan värmen från frånluften återvinnas. Den varma tilluften gör klimatet i grunden torrt vilket ger stora fördelar ur fuktsäkerhetssynpunkt. Den inneluftsventilerade grunden måste göras lufttät och det krävs ett omsorgsfullt lufttätningsarbete för att inte okontrollerat luftläckage ska förekomma och för att skapa ett undertryck vilket säkrar att elak luft, radon m.m. inte kommer in i bostaden. Genom att placera ångbromsen under en tunn isolerskiva minskar risken för perforering. Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %. Fuktkvoten uppmättes till 14,2 % FK
Har läst på lite om Isolergrund som används i Smålandsvillan, men hänger inte riktigt med på allt i texten ovan, ex. "måste göras lufttät och det krävs ett omsorgsfullt lufttätningsarbete..."?

All hjälp uppskattas!

Ang tak: samma lösning på mitt 70-talshus. Och det är, peppar peppar, torrt efter 45 år.....så det skulle jag inte vara orolig för. Kolla vinden så ser du ju.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.