Vi skall byta ut några fönster på vår sommarstuga och skulle behöva smakråd. Huset är från 1939 men de fönster som behöver bytas är på en tillbyggnad som kom till på 50-talet. Då satte man in panoramafönster som vi inte tycker passar huset.

Först en ritning på tillbyggnaden där vi skall byta fönster till väster och söder. Som ni kan se så har vi ett 2-lufts fönster på norra sidan. Utsikten är nästan uteslutande åt väster.

veranda_ritning.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här ser det ut idag

veranda_idag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Photoshop alternativ 1
(Max glasyta mot utsikten samtidigt som fönstret i söder matchar det som finns åt norr.)
veranda_alt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Photoshop alternativ 2
(Jag har fått för mig att det är mer tidsenligt med 3-luftsfönster istället för 4?)
veranda_alt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spelar egentligen ingen roll.

Antingen passar det med fönstret till vänster eller med det till höger.

Bara proportionerna glasyta/karmbredd/foder stämmer med det gamla blir det bra.

Så gå på det som passar med inredningen.
 
KnockOnWood skrev:
Bara proportionerna glasyta/karmbredd/foder stämmer med det gamla blir det bra.
Tekniskt så är det inte något problem eftersom dom nya fönstren har samma höjd och det är inte några problem att bredda eller smala av väggarna för att fönstren att passa.

Frågan är vilket som är snyggast?
 
AXS
2 enligt mig.
 
Du ska inte sätta in en dörr där då, när ni ändå gör om? Och sedan anlägga ett härligt trädäck som ansluter till klippan och på så sätt verkligen få ut mesta möjliga av utsikten. Tycker nämligen att hela fasaden ser väldigt tillsluten ut i alla tre alternativen, både nuvarande och förslagen, när dörren är på "baksidan" och går ner på marken.
 
Vi har faktiskt varit inne på att flytta dörren. Samtidigt är vi ganska nöjda med dörren som går åt norr eftersom det är närmaste vägen ner till vattnet. Vi har ett ganska stort trädäck som jag står på när jag tar bilden.
 
Jo, men det är stor skillnad på att ha ett däck som går i ett med huset, särskilt när det är sommarhus, då flyter inne och ute ihop på ett trevligt sätt och klippan blir mer av en tillgång istället för att som nu mest se ut som ett besvär
 
Jag skissade på ett alternativ till för att öka ljusinsläppet.

veranda_alt3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.