1 582 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Småhus har lägre miljöpåverkan än flerbostadshus
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Branschorganisation har jämfört olika bostadstyper och vill slå hål på kommunernas argument.
Du kan läsa artikeln här: Småhus har lägre miljöpåverkan än flerbostadshus
Du kan läsa artikeln här: Småhus har lägre miljöpåverkan än flerbostadshus
Det går ju att bygga flerbostadshus i trä också. Enligt en annan branschorganisation kommer hälften av flerbostadshusen att byggas av trä om fyra år...
https://www.svenskttra.se/om-oss/aktuellt/2017/4/2025-byggs-halften-av-alla-flerbostadshus-i-tra/
Det kanske är lite väl optimistiskt, men den senaste tidens cementdebackel lär snabba på omställningen.
Men jag håller med om att kommunernas ständiga strävan att förtäta områden är kontraproduktivt.
https://www.svenskttra.se/om-oss/aktuellt/2017/4/2025-byggs-halften-av-alla-flerbostadshus-i-tra/
Det kanske är lite väl optimistiskt, men den senaste tidens cementdebackel lär snabba på omställningen.
Men jag håller med om att kommunernas ständiga strävan att förtäta områden är kontraproduktivt.
Se detta som en partsinlaga. När det gäller energiåtgång (tex kwh/m2) och andra löpande miljöpåverkande saker kommer flerbostadshus oftast i täten att vara miljövänligast! Egnahems mark tenderar att bli utspridd och i utkanten av stan och långa avstånd till skolor och affärer etc.vilket ger mycket bilåkande. (Sällan det lönar sig med busslinjer till dessa områden tyvärr.) Som useless säger så kan man bygga flerbostadshus i bättre material om man vill. Och när det gäller biologisk mångfald så är en modern småhustomt idag ungefär lika steril som en parkeringsyta.
Tyvärr orkar jag knappt kolla på alla detaljer och är inte alls med på om deras val är bra eller inte.
Men man kan bara gilla helikopterplattan, det är lite punkare över det. Själv drömme rjag om att bygga ett hus (behöver inte vara stort) med två underjordiska flykttunnlar med utgångar 75 meter från huset. Bara för att.
För övrigt gillar jag sådana här "betonghus",
Men man kan bara gilla helikopterplattan, det är lite punkare över det. Själv drömme rjag om att bygga ett hus (behöver inte vara stort) med två underjordiska flykttunnlar med utgångar 75 meter från huset. Bara för att.
För övrigt gillar jag sådana här "betonghus",
Liknande trådar
-
Gjuta platta - fraktion på sista lagret makadam
Grund & Markarbeten -
Lägga laminatgolv på undre lagret av gammal plastmatta
Golv -
Lägre tryck i frånluftsdonen
Ventilation -
Isolera mellanbjälklag vid renovering, vill uppnå lägre isolerhöjd
Isolering -
Vad kan lägre tryck i utkastare bero på?
Vatten & Avlopp