Medlem
· Västra Götealand
· 147 inlägg
Funderar över lämplig bordsskiva till ett budgetskrivbord med benbockar från t ex IKEA.
Söker en prisvärd, tunn skiva med en snygg avvikande kant. T ex kompaktlaminat eller plywood med någon folie eller liknande på. Jag vill helst inte ha en pålimmad kantlist, men kan tänka mig att sätta en förstyvning under skivan.
1) Finns det någon prisvärd leverantör som levererar styckevis till privatpersoner? Gärna med en onlinekonfigurator där man kan testa lite alternativ?
2) Någon som gjort liknande övning? Var har ni köpt skivorna och vad för skivor har ni använt? Resultat?
Söker en prisvärd, tunn skiva med en snygg avvikande kant. T ex kompaktlaminat eller plywood med någon folie eller liknande på. Jag vill helst inte ha en pålimmad kantlist, men kan tänka mig att sätta en förstyvning under skivan.
1) Finns det någon prisvärd leverantör som levererar styckevis till privatpersoner? Gärna med en onlinekonfigurator där man kan testa lite alternativ?
2) Någon som gjort liknande övning? Var har ni köpt skivorna och vad för skivor har ni använt? Resultat?
Hur menar du att du vill ha en avvikande kant, men samtidigt inte en kantlist?
Enklast är att köpa en limträskiva och måla en färg på ytan och en annan på kanten, då blir det avvikande kant.
Annars har hornbach laminatskivor i svart (och kanske vitt) med en kant som ser ut som lackad möbelplywood. De är snygga. Men då är det alltså just en pålimmad kantlist som ger det utseendet.
Onlinekonfigurerade bordsskivor med avvikande kant levererade styckvis till privatpersoner blir aldrig budget, det kan du vara säker på (så länge inte den avvikande kanten utgörs av rå spånskiva )
Enklast är att köpa en limträskiva och måla en färg på ytan och en annan på kanten, då blir det avvikande kant.
Annars har hornbach laminatskivor i svart (och kanske vitt) med en kant som ser ut som lackad möbelplywood. De är snygga. Men då är det alltså just en pålimmad kantlist som ger det utseendet.
Onlinekonfigurerade bordsskivor med avvikande kant levererade styckvis till privatpersoner blir aldrig budget, det kan du vara säker på (så länge inte den avvikande kanten utgörs av rå spånskiva )
Medlem
· Västra Götealand
· 147 inlägg
Hornbach-alternativet verkar riktigt schysst, tack för det! Hade kanske tänkt mig plywood eller kompaktlaminat m a p styvheten, men detta låter ju mer prisvärt.
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Jag har nu en stavlimmad skiva av massivträ, den är rundad i framkantens översida. Nu när jag ska bygga om och börjat lära mig fräsa så ska den få en framkant med flack fasning på undersidan. Det ger intrycket av en smäcker skiva som inte är klumpig. Liknande ser man ibland på high-end-hyllmöbler med massiv trä.
Liksom på matbord, vårat, t.ex.Thomas_Blekinge skrev:Jag har nu en stavlimmad skiva av massivträ, den är rundad i framkantens översida. Nu när jag ska bygga om och börjat lära mig fräsa så ska den få en framkant med flack fasning på undersidan. Det ger intrycket av en smäcker skiva som inte är klumpig. Liknande ser man ibland på high-end-hyllmöbler med massiv trä.
Ett tips kan vara vanligt kompositmaterial (väldigt likt kompaktlamainat fast fler färger & mönster),
typ Corian eller Hi macs och likvärdigt, 12mm vanligaste tjockleken, går bra att fräsa kanten med handöverfräs i valfri profil
.
Kanske inte "budget" men har du tur har nån snickeri i närheten en spillskiva som räcker.
Bara ett tips att kolla upp.
typ Corian eller Hi macs och likvärdigt, 12mm vanligaste tjockleken, går bra att fräsa kanten med handöverfräs i valfri profil
.
Kanske inte "budget" men har du tur har nån snickeri i närheten en spillskiva som räcker.
Bara ett tips att kolla upp.
Kika gärna på min tråd om laminerad björkplywood annars. Tråden utvecklade sig till ett bygge av ett matbord: Har även gjort ett skrivbord till grabben av biten som blev över från skivan jag köpte till matbordet.
https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/263901-laminerad-bjorkplywood.html
https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/263901-laminerad-bjorkplywood.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder