Byter ett jordat infällt vägguttag. Har köpt ett schneider exact. Det är draget standard 1.5mm FK. Tycker dock att snabbanslutningsplintarna inte nyper jättehårt. Om jag drar lätt så sitter det fast men drar jag medelhårt så släpper plintarna. Är det normalt? Defekt uttag? Jag har skalat fram ca 10mm ”ny” ledare men det hjälper inte.

Vicka på ledningen när du släpper på knappen, den ska inte vara tvinnad, utan breda ut sig i hålet.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi får nog försöka definiera medelhårt ;) Jag tycker de sitter om man drar "hårt". Men det är främst ELKOs uttag jag praktiserat det på. Du kan ju jämföra med en toppklämma typ Wago 773. Jag tror inte att ett uttag behöver når upp till den dragkraft som krävs där, men åtminstone hälften. Man ska kunna "hantera" uttaget, drar ut det, snurrar på det för att tvinna alla ledare lite osv utan att en sladd lossnar.

Sitter trådarna på rätt ställe?
Trådarna ska inte gå att dra rakt ut med mindre än att något ger sig (går sönder).
Några bilder skulle inte skada.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Lätt = häng på 1 kg på kabeln
Mellan = häng på 5 kg på kabeln
Hårt = häng på 20 kg på kabeln

Ungefär …

Så vid mellan åker ledarna ut lite vilket förvånar mig. Känns som fjädern är lite lös eller så

Du ska skala upp tillräckligt mycket, står på hur mycket, sen som sagt ska de inte tvinnas utan föras in helt raka

O onaka skrev:
Lätt = häng på 1 kg på kabeln
Mellan = häng på 5 kg på kabeln
Hårt = häng på 20 kg på kabeln

Ungefär …

Så vid mellan åker ledarna ut lite vilket förvånar mig. Känns som fjädern är lite lös eller så
Det ska inte gå att dra ut dem alls. 10 mm skalning låter lite i underkant.

Sorry detta var ett fall utav skit bakom spakarna. När jag drog i fk:n så gled isoleringen bak några mm. Därför trodde jag felaktigt att ledaren släppte. Så var inte fallet! Ursäkta att jag tog er tid i onödan!

• Gilla
  • Älska
SvanteC och 8 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Sorry detta var ett fall utav skit bakom spakarna. När jag drog i fk:n så gled isoleringen bak några mm. Därför trodde jag felaktigt att ledaren släppte. Så var inte fallet! Ursäkta att jag tog er tid i onödan!
Tack för återkoppling. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.