Hej!

Jag har hantverkare hemma hos mig som gör om vårt badrum på övre plan i en 1 1/2-plans villa.
I samband med övriga renoveringar av övre planet och efter installation av FTX-system så har jag plastat övervåningen mot vinden för att förhindra fuktig luft ta sig upp på vinden och orsaka problem.

I det kommande badrummet har jag också installerat isolering med luftspalt i snedtaket och sedan åldersbeständig plast i taket. Jag hade sedan en idé om att denna plast skulle ansluta till tätskiktet i rummet så att det inte blir dubbla ångspärrar men att hela klimatskalet är tätt, speciellt i badrummet.

Nu visar det sig att hantverkarna inte har sett ångspärr i badrumstak innan, och har ingen aning om hur de ska göra.

Kan forumet hjälpa mig? Det börjar bli akut att komma med besked till hantverkarna hur de ska göra.
Som det är nu sticker det ner ca 10 cm plast från taket.

Tack på förhand!

Redigerat:
jag har ingen bra lösning. Men faran för dubbla tätskikt är inte aktuell.

Det var problem med de lösningar som användes fram till ca. 2007. Då använde man tätskikt som var väldigt täta men inte lika täta som byggplasten. Den ånga som då trots allt läckte igenom tätskiktet kom inte vidare ut i väggen, utan samlades där, där den stoppades av plasten. Det som läcker igenom tätskiktet är mikroskopiska mängder vattenånga, men kan den inte komma vidare och "ventileras" ut genom resten av husets byggmaterial så blir det ändå problem till slut. Dvs. det är problemet med dubbla tätskikt.

Det var på den tiden också lite av konflikt mellan husföretagen och tätskiktsbranschen, husföretagen gick inte med på att ta bort plasten i ytterväggar vid badrum. De vägrade godkänna en sådan lösning för sin garanti.

BKR tog då fram nya krav, man höjde täthetskravet på ångspärren i tätskiktet med en faktor 10. Därefter är alltså tätskiktet mycket tätare än byggplasten, så den ännu mindre mängd ånga som nu läcker igenom vädras ut genom byggplasten utan problem. Det huvudsakliga argumentet för den skärpningen var just problemet med dubbla tätskikt, så länge det tätaste skiktet ligger närmast insidan av huset uppstår inget problem.

Nu har du bypplast som skall möta tätskiktet, det är egentligen lite av ett annat problem. Som glad amatör tror jag inte det blir ett problem om plasten ex. ligger ner en bit på baksidan av gipsskivan, där du har tätskikt på framsidan. Den yta som då blir "öppen för ånga att tränga ut genom blir alltså kanten av skivan. Fuktvandringen blir trög, och det blir en väldigt liten yta där ånga kan tränga ut. Det lilla som ev. tränger ut den vägen borde lätt ventileras ut ur väggen.

Tack Hempularen!

Jag missade helt och nämna att problemet är vid putsade väggar.
Se bifogad bild.
konstruktion1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr är innertaket redan monterat. Annars hade man kunnat klämma fast plasten ordentligt i reglarna som håller taket. Om inngen annan lösning finns får jag väl riva innertaket igen, men det börjar kännas trist då jag redan rivit det en gång. :(

Jag tänkte mig att de kunde limma fast det lilla överlappet med samma gucka som de har till tätskiktsduken (kerakoll), men det verkar inte så populärt.

Edit: BILD UPPDATERAD! (Det fanns förstås ett undertak också som jag inte fick med i bilden. Detta är gipsat och sitter på insidan av ångspärren)

• konstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går troligen inte att ha överlapp med tätskikt direkt mot plasten. Plasten går inte att limma bar mot väggen, och tätskiktet går inte att limma mot plasten ordentligt. Troligen är bästa lösningen där att låta dem mötas kant i kant. Det väsentliga är att det blir en så liten yta som möjligt som kan släppa igenom ånga. Vi får förutsätta att skarven sedan skyddas av kakel, kanske en mjukfog mellan kakael och tak. Det kommer att tränga igenom ånga, men det blir ångtrögt, och om skarven sedan är öppen på säg 10kvmm per meter vägg, så blir det väldigt lite ånga som kan tränga ut.

Tack.
Jo, jag misstänker att det blir det bästa. Jag funderar dessutom på att riva delar av taket och skruva fast en regel som klämmer plasten mot väggen där det ska vara puts. Eller är det overkill?

Vi håller på med ett badrum just nu och jag monterade själv en ångspärr som jag lät hantverkarna klämma fast med hjälp av våtrumsgipsen runt rummet. Vet inte om det blir särskilt tätt men jag tänker mig att det är bättre än vad som fanns innan, jag har dessutom tänkt att förbättra ventilationen avsevärt med en kanalfläkt på vinden. Vårt hus är visserligen äldre och skulle nog inte passa för FTX...

badstatex: Ja, det tror jag fungerar ypperligt. Det känns märkligt att skippa plasten när man får chansen att montera in den.

Som jag förstod hantverkarna så är de OK med att klämma folien mellan skivorna, dock så är det nog som hempularen sade innan att det blir trist med tätskiktet.

Just nu är jag inne på att såga bort en bit av innertaket (igen!) och sedan klämma fast folien mot putsen med en regel och någon form av tätning. Icopal påstås ha butylfogmassa som är tänkt för byggfolie... dock verkar ingen sälja den.

Kan det fungera med vanlig butylfog måntro?

Även om det skulle finnas lim som kan limma plasten tätt mot väggen, och tätskikt på det, så blir det inget lämpligt, godkänt underlag för kakel. Det är visserligen min lekmannamässiga uppfattning.

Du kan ju ta kontakt med tätskiktstillverkaren, de kanske har en lösning på problemet, med ex. et typgodkänt lim. De kända tillverkarna har bra supportavdelningar, och det brukar inte vara problem att få hjälp även som privatperson. även om någon av tillverkarna skriver att de endast tar frågor från plattsättarfirmor.

Tack för alla svar.

Jag har nu sågat upp innertaket igen och klämt fast plasten med en regel precis ovan gipset.

Jag ringde också BKR och frågade om deras åsikt om plast i tak samt tätskikt. Men killen jag pratade med fattade först inte vad jag menade, och sedan efter lite förklarande om plast mot kallvind så tyckte han mer eller mindre: "Äh, lite spotlighthål upp på vind kan inte vara så farligt - Jag vet inte hur man ska göra", följt av en kommentar om att det inte går att limma tätskikt mot plast som nämnts tidigare här också.

Det som jag tycker är lite skummt är att det inte finns en standard för hur man ska göra. Det kan ju inte vara ovanligt med badrum på övre plan med en kallvind ovan? Eller finns det i HusAMA?

A
@Anders243 Hur löste det sig till slut? Jag har också 1,5plans hus och är osäker på om ovanvåningen är plastad. Ska också bygga ett badrum mot snedtak och har liknande funderingar med plasten. Vad använde du för plast? Vad jag läste någon annanstans var att man skulle använda diffussionsöppen plast i badrumsytterväggar, men osäker på om det gäller även i snedtaket?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.