Hej,
bara undrar vad det är för små, vita myror (?) som kryper på våra väggar (ja, en av dem i alla fall) i källaren.
De är så små så man ser dem bara när man är RIKTIGT nära som nu när jag skrapar bort gammal tapet och knackar ner lös puts. Men de finns där. Inte hundratals men en på varje halv kvadratmeter ungefär.
Syns knappt mot putsen.
Väggen har varit fuktig men är förhoppningsvis bättre sen dräneringen.
Hittar dem inte på Anticimex.
Någon som har en susning?
 
En BILD skulle ju underlätta...
Hur vet du att det är just myror, kanske någon annan insekt?
 
Ja... förstår det där med bilden... men de är alltså verkligen SMÅ. Vet inte ens om de "fastnar" på bild.
Bakgrunden har ju oxå samma färg som de själva har så det blir nog svårt att urskilja dem.
Men visst du har rätt. Inte säkert det är myror alls. Vad finns det som är väldigt litet och vitt / genomskinligt?
De verkar i alla fall INTE flyga utan bara kryper där på putsväggen.
 
Det kanske kan vara någon form av kvalster?
Kan du inte skrapa ner några på en bit papper och undersöka dom med en lupp eller förstoringsglas?
Beskriv sedan hur många ben de har, om de har en hel eller ledad kropp osv.
 
Provade med att fota dem men det gick inte. De ser bara ut som en suddig fläck.
Ser nu att det är betydligt fler än 1 st per halv kvadrat. Snarare 10. Men de är himla svåra att se, sitter de still så ser man dem inte alls.
Ska återkomma med förstoringsglas-undersökningen...
 
Hjälp!
Vi har samma beskrivning...
 
det är inte så att de bor i mjölpåsen, och nu endast ute för att se sig om...............
 
Det låter som att det är dammlöss.. jag har fått exakt samma.. fast jag har inte källare .. :p

http://www.anticimex.com/se/Privat/...rier1/Angriper-mat--textil1/Damm-och-bokloss/

Här har du bild.. Dom är inte farliga på något sätt och finns där det är fuktigt .. vetefan varför jag har dom men antar att det är badrummet.. har sprutat radar längs listerna får hoppas det tar död på dom (Har dock bara sett kanske 5st)

herav.jpg


Börjar dom massförökas kanaske det kan vara idé att ta dit Anticimex


Edit: Är dock ganska säker på att min ventilation inte är tillräcklig.. (Har självdrag) Så ska sätta in en badrumsfläkt som har grundflöde för att utöka ventilationen..
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.